Aktivitet
Situeret anvendelse
Situeret anvendelse er en overordnet betegnelse for de bevægelsesaktiviteter, der laver en direkte kobling mellem det faglige indhold og den rette kontekst/en virkelighedsnær situation. Her åbnes for arbejdsformer, som inddrager naturen, friluftsaktiviteter og nærområdet.
Eksempler på situeret anvendelse i fagene (inspireret af KOSMOS, Nationalt Videncenter):
- Biologi: Find og klassificér planter og smådyr i skovbunden.
- Geografi og idræt (tværfagligt): Løb orienteringsløb og lær at læse kort i skoven eller nærområdet.
- Dansk: Gå tur i skoven og iagttag sanseindtryk med lyde og lugte. Brug dem hernæst i digtningen.
- Matematik: Tegn en cylinder, kegle, prisme, pyramide, kugle, parallelogram osv. og tag efterfølgende billeder af disse figurer, hvor de optræder i naturen, nærområdet eller bymiljøet.
- Matematik, biologi og idræt (tværfagligt): Mål længde og højde i egne spring og hop. Mål egen løbehastighed på baggrund af længde og tid. Mål egen puls i hvile og aktivitet.
- Sprogfag: Guidet tur rundt i ens by, nærmiljø eller fritidsforening, hvor eleverne filmer sig selv som guider på fremmedsproget eller viser resten af klassen rundt.
- Geografi: En guidet tur rundt i byen kan omhandle byens udvikling, infra-struktur samt befolknings- og erhvervsudvikling, der udmønter sig i gåture rundt i byens forskellige dele eller i besøg hos de lokale butikker/firmaer i med særligt fokus på primære, sekundære eller tertiære erhverv.
- Historie: En guidet tur kan omhandle lokalhistorie, fx omhandlende de lokale butikker, jernbaner eller boligbyggerier.
Materialer
Afhænger af opgavetypen.