Aktivitet
Smæk et ord
Smæk et ord
Formålet med aktiviteten er, at eleverne arbejder med at kategorisere ord i ordklasser.
Eleverne deles i fire hold og hvert hold udstyres med en fluesmækker. På tavlen placeres skilte med forskellige ordklasser, fx “navneord”, “tillægsord”, “udsagnsord” og “egennavne”. Underviseren kan også skrive de fire ordklasser med kridt på tavlen.
Underviseren eller en udvalgt elev trækker et ordkort, så snart ordet er sagt, må den første elev fra hvert hold løbe. Den elev, der først “smækker” den rigtige ordklasse får et point. Herefter sendes de næste i rækken af sted osv.
Holdene må gerne hjælpe hinanden med at finde det rigtige svar, før eleven “smækker”.
Materialer
- Fluesmækkere
- Ordkort med navneord, tillægsord, udsagnsord og egennavne.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Lav flere baner for at mindske kø og risiko for sammenstød
- Lad evt. eleverne løse opgaven én ad gangen for at skabe mere ro i aktiviteten.
- Eleverne kan enten arbejde individuelt eller sammen med hinanden.
- Aktiviteten kan bruges til mange emner, hvor ord/bogstaver skal kategoriseres, fx vokaler/konsonanter, dyrearter, genrer, osv.