kategorisering af brain breaks

Bliv klogere på forskellige former for brain breaks

Sådan får du mest ud af brain breaks

Bevægelse kan være mange ting – blandt andet brain breaks.

Formålet med en brain break er at give elever en kort aktiv pause, som giver ilt til hjernen og ny energi til det videre arbejde. Brain breaks inddeles i fire kategorier koordination, koncentration og opmærksomhed, tillid og samarbejde samt puls og styrke, der på hver sin måde understøtter læring og trivsel.

Koordination

Koordinationsøvelser kan styrke elevernes evne til at koordinere og forbedrer derigennem hjernens ydeevne. Koordination handler om, hvordan eleverne er i stand til at samordne kroppens bevægelser i forhold til hinanden og til omgivelserne. Når eleverne laver nye krydsbevægelser, det vil sige koordinering af højre og venstre side af kroppen, stimuleres hjernebjælken, så den bliver tykkere og kan overføre information hurtigere fra den ene hjernehalvdel til den anden. Det er blandt andet grundlæggende for skrive- og læsefærdigheder. Derudover har hjernebjæl­kens ydeevne indflydelse på vores indlæring, hukommelse og motivation.

Kendetegnene for brain breaks med koordination er:

  • krydsbevægelser
  • udfordringer
  • uensartede bevægelser
  • at øge tempoet

Eksemplerpå brain breaks i kategorien

Koordination

Brain breaks

Hop over streg

Formålet er, at eleverne træner deres hjerne ved hjælp af koordinations- og krydsbevægelser kombineret med små kognitive opgaver. Dermed bliver de bedre til at fokusere på en opgave, koncentrere sig samt huske og lære.

Brain breaks

Shoot the rabbit

Formålet er, at eleverne træner koordination af fingrene.

Brain breaks

Kast med handsker

Formålet er, at eleverne træner deres hjerne ved hjælp af koordinations- og krydsbevægelser kombineret med små kognitive opgaver.

Brain breaks

Bolde og leg

Eleverne kaster og griber på forskellig vis med hinanden og alene.

Brain breaks, Dans og udtryk

Spejl

Formålet er, at eleverne skal bevæge sig og udvikle deres motorik og koordination.

Brain breaks

Ferm på fingrene

I legen skal eleverne følger instrukser for, hvordan de skal bevæge fingrene.

Tillid og samarbejde

Formålet med aktiviteter med fokus på tillid og samarbejde er, at eleverne får det godt med hinanden i klassen. Aktiviteterne har fokus på, at eleverne bliver gode til at samar­bejde, og at de oparbejder tillid til hinanden. På den måde kan aktiviteterne bidrage til at skabe et godt og trygt klassemiljø, hvor alle tør afprøve, stille nysgerrige spørgsmål og tale om ting, de ikke er helt sikre på. Det skaber gode rammer for læring.

Kendetegnene for brain breaks med tillid og samarbejde er, at eleverne:

  • tør deltage
  • samarbejder
  • stoler på hinanden
  • viser hinanden tillid

Eksemplerpå brain breaks i kategorien

Tillid og samarbejde

Brain breaks

Cirkel-stolen

Alle elever skal på underviserens signal sætte sig ned men på hinanden

Brain breaks

Fælles hop

De skal i fællesskab stå i en cirkel med lukkede øjne, og prøve at hoppe sammen.

Brain breaks

Drikkedunk i rækken

Eleverne er sammen i grupper af ca. otte, hvor de skal aflevere drikkedunken videre.

Brain breaks

Svensk pølseret

Formålet er, at eleverne får bevæget sig i fællesskab.

Brain breaks

Menneskehegn

Formålet er, at eleverne samarbejder om at løse opgaven, uden at give slip på hinandens hænder.

Brain breaks

Elevatorbog

Eleverne er sammen i grupper, hvor de skal samarbejde om at få bogen op uden hænder

Brain breaks

Hansen til Jensen

Formålet er, at styrke elevernes tillid og samarbejde, samtidig med at de får rørt sig på en sjov måde.

Puls og styrke

Pulsøvelser kan gøre eleverne mere læringsparate ved at skabe bedre rammer for, at hukommelsen kan lagre det faglige stof, de netop har arbejdet med. Et fokus på puls er vigtigt, fordi en række undersøgelser har påvist, at motion og bevægelse kan ændre hjernens struktur og funktion ved mere forgrenede nerveceller og et tættere netværk i hjernebarken. Pulsaktiviteter før undervisningen kan give mere læringsparate elever, idet neuronkoblingerne i hjernen styrkes. Her er det vigtigt, at aktiviteterne ikke er af for høj intensitet i for lang tid, da det kan skabe en mindre stresstilstand i kroppen. Målet er således ikke at stresse kroppen, men at opkvikke krop og hjerne. Pulsaktiviteter efter undervisningen kan bidrage til at fremme lagring og hukommelse.

Kendetegnene for brain breaks med puls er:

  • at pulsen stiger
  • der kan med fordel bruges mere plads rent fysisk
  • der kan være et legende element, eventuelt med små konkurrencer
  • der kan være fokus på samarbejde i aktiviteten.

For at få pulsen til at stige, skal man bevæge mange led på en gang og aktivere kroppens store muskler fx lår, baller, haser, bryst og ryg.

Eksemplerpå brain breaks i kategorien

Puls og styrke

Brain breaks

Klasse-aerobic

Formålet er, at eleverne får bevæget sig, samtidig med at de bruger deres fantasi og kreativitet til at finde på forskellige bevægelser.

Brain breaks

Romersk boksning

Formålet er, at eleverne får pulsen op samtidig med, at de får grint med deres makker.

Brain breaks

Run for fun – Løbe-kommandørkaptajn

Formålet er, at eleverne får pulsen op og får smil på læben.

Brain breaks

Vælt en mur

Formålet er, at eleverne bruger deres kræfter og mærke styrke i kroppen.

Brain breaks

Over - under

Formålet er, at eleverne får pulsen op.

Brain breaks

Prikkeleg

Formålet er, at eleverne får pulsen en smule op, samtidig med at de får smil på læben med deres makker.

Bevægelsesbånd med power
Brain breaks

Fangeleg med helle

En fangeleg, hvor der er helle hvis man holder i hånden eller armkrog.

Koncentration og opmærksomhed

Denne type øvelser kan skærpe elevernes evne til at være opmærksomme og koncentrere sig, så de bliver mere læringsparate. Åndedrætsøvelser, mindfulness og massage har en positiv indvirkning på elevernes udbytte af undervisningen, så de bliver mere rolige og opmærksomme på sig selv, hinanden og det faglige stof. Arbejdet med disse aktiviteter har også vist sig at mindske mobning blandt eleverne, fordi de udvikler deres empatiske evner i fællesskab. Det gør det nemmere for eleverne at håndtere og løse konflikter og uoverensstemmelser.

Kendetegnene for brain breaks med koncentration og opmærksomhed:

  • Indadrettet fokus
  • Stor koncentration
  • Alene-aktiviteter med fokus på åndedrættet
  • Par-aktiviteter med kropskontakt (massage fx).

Eksemplerpå brain breaks i kategorien

Koncentration og opmærksomhed

Brain breaks

Hold afstand

Formålet er, at eleverne skærper deres opmærksomhed, mens de er i konstant bevægelse.

To piger laver high five og klapper hinandens højre hånd
Brain breaks

1-2-3

Eleverne er sammen to og to, hvor deres koncentration udfordres.

Brain breaks

Bjerget og træet

Eleverne skal i fællesskab lave yogastillingerne bjerget og træet.

Brain breaks

Tå-knæ-hoved

Formålet er er, at eleverne skærper deres koncentration og opmærksomhed, samt træner deres reaktion.

Biologi, Brain breaks, Dansk, <span title='Fysik/kemi, Geografi, Historie, Kristendomskundskab, Natur/teknologi, Samfundsfag, Sprogfag'>+7</span>

Tænk hurtigt

Formålet er at træne elevernes evne til at tænke hurtigt og komme med associationer inden for et givent emne. Eleverne udfordres på deres koncentration og koordination.

Brain breaks

Bevægelsesdetektiven

I aktiviteten finder eleverne på bevægelser og er sammen i par

Brain breaks

Bodyscan

Eleverne guides igennem en bodyscan, mindfulness-øvelse

Brain breaks

Hoved og mave

Formålet er, at eleverne får et lille break fra undervisningen, der udfordrer hjernen.

Faglige øvelser

Ledte du efter bevægelse med fagligt indhold?

Formålet med brain breaks er ikke at understøtte læring af et specifikt fagligt stof. Hvis du søger inspiration til faglige øvelser, kan du læse om bevægelsesblomsten og finde øvelser her.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning