didaktiske modeller til faglige øvelser
Didaktiske modeller sikrer fagligheden i din aktive undervisning



bevægelsesblomsten
Sæt fagligheden forrest med Bevægelsesblomsten
Bevægelsesblomsten er en model og et didaktisk værktøj, der sikrer, at du som lærer vælger bevægelsesaktiviteter, der fagligt giver mening i din undervisning. Modellen tager afsæt i de fem forskellige undervisningsfokus, som er til stede i de fleste fag:
- Forforståelse og idégenerering
- Forståelse og anvendelse
- Analyse og refleksion
- Diskussion og vurdering
- Repetition og evaluering.
Ud fra disse fokus er der udviklet bevægelsesaktiviteter, der passer til. På den måde sætter du fagligheden først, og bevægelsen kobles på efterfølgende. Bevægelsesblomsten er udviklet i forbindelse med projektet “Sæt skolen i bevægelse”.
bevægelseskløveren
Start med en mere simpel model
For nogen kan Bevægelsesblomsten være svær at komme i gang med, og derfor har vi lavet Bevægelseskløveren, som er en mere simpel opbygget model, der fokuserer på bevægelsesaktiviteterne og indeholder direkte links til alle aktiviteterne – lige til at gå til. Alle aktiviteterne linker ind til Aktivitetsdatabase, hvor du gratis kan oprette dig som bruger og få adgang til mere end 1000 sjove lege og aktiviteter.
Du vælger om, bevægelsen skal bruges til “kom i gang”, “fordybelse” eller som et redskab til “opsamling”.
Lad faglighed og bevægelse gå hånd i hånd, og brug Bevægelseskløveren til at vælge aktiviteter, der understøtter dit formål og styrker læringen.
materialer til undervisningen
Brug Bevægelsesblomsten i din undervisning
Aktiviteterne i Aktivitetsdatabasen, som indeholder mere end 800 faglige øvelser, taler ind i den didaktiske model Bevægelsesblomsten. Til plakaten med Bevægelsesblomsten hører en lærervejledning og et hæfte med praksiseksempler – lige til at bruge i din undervisning.
didaktisk redskab til aktiviteter
Brug Aktivitetshjulet til at planlægge aktiviteter
Mange kender spilhjulet og aktivitetscirklen. “Aktivitetshjulet” er Mads Hougaards didaktiske redskab til at planlægge, udføre og ændre aktiviteter.
Modellen består af kategorierne: krop, tid, rum, relationer, rekvisitter og retningslinjer, som alle kan planlægges og justeres, så der opleves energi i øjeblikket (kategorien i midten).
Magasinet Folkeskolen har anmeldt Aktivitetshjulet under overskriften “Aktivitetshjulet” sætter skolen i bevægelse.