Den gode skolestart
Leg og bevægelse skaber den gode overgang til skolen
Den gode skolestart
Brobygning fra børnehave til skole gennem fælles lege
“Den Gode Skolestart” er et forløb, udviklet af Dansk Skoleidræt, som har til formål at skabe trygge bevægelsesfællesskaber i brobygningen mellem dagtilbud og skole.
I “Den Gode Skolestart” hjælper vi skoler og børnehaver med at bruge leg og bevægelse målrettet til at give børn en tryg skolestart. Ved at lege forskellige typer af aktiviteter udvikler børnene en bred vifte af legekompetencer, som er vigtige at mestre, når man skal starte i skole og møde nye kammerater.
Tankerne bag indsatsen er, at børnene øver sig i at lege i trygge rammer i børnehaven, inden de mødes med deres kommende kammerater fra skolen eller andre børnehaver og leger legene med dem. På den måde skabes tryghed og genkendelighed i overgangen fra børnehave til skole.
Styrket samarbejde og øget tryghed
Den Gode Skolestart er udviklet i samarbejde med Nyborg Kommune, og der er skabt meget gode resultater på bl.a. børnenes tryghed og personalets samarbejde på tværs. Læs om projektet og erfaringerne i evalueringsrapporten her:
legekompetencer
Analyseværktøj til legekompetencer
Indsatsen Den Gode Skolestart bygger på tanken om, at vi gennem styrede lege og bevægelsesaktiviteter udvikler vores fysiske, psykiske, sociale og kognitive kompetencer. Disse kompetencer er vigtige at besidde for børn i og omkring skolestarten, hvor leg og bevægelsesaktiviteter er så centralt et element.
For nogle børn kan det dog være svært at indgå i lege, forstå regler, interagere i det sociale, have mod, osv. Derfor er det vigtigt, at disse kompetencer øves allerede i børnehaven, så kompetencerne er på plads inden barnet skal starte i skole og skal kunne indgå i lege og bevægelsesaktiviteter med mange nye børn.
Modellen “Legens Udviklingsmuligheder” hjælper personalet med at analysere og vurdere, hvilke legekompetencer, en leg kan udfordre og udvikle hos børnene. Modellen er udviklet i projektet FritterSport.
”Det er rart at møde dem, vi sender børnene videre til og høre deres forventninger til, hvad børnene skal kunne.”
Børnehavepædagog
”Jeg kan helt sikkert anbefale andre kommuner at kaste sig ud i det. Både på baggrund af det, jeg har hørt og ud fra de tal, vi har set.”
Lars Kofoed, Skole- og kulturchef Nyborg Kommune.
“Legene kan give tryghed og genkendelighed, som man kan gøre god brug af i starten af 0. klasse.”
Børnehaveklasseleder
”Det er guld værd. Jeg kan se børnene i aktion, hvem har brug for en hånd – for det har de også, når de kommer op til mig.”
Børnehaveklasseleder