dansedugen

Fantastisk redskab til indholdsområdet Dans og udtryk

Brug Dansedugen som didaktisk værktøj

Med udgangspunkt i indholdsområdet Dans og udtryk har Dansk Skoleidræt i samarbejde med studielektor Annemari Munk Svendsen fra Syddansk Universitet produceret det didaktiske værktøj Danse-dugen.

Dansedugen er et stykke stof med påtrykte didaktiske modeller. Den er let at bruge i både planlægning og undervisning på alle klassetrin.

Dansedugen består af de tre modeller: 

  • Koreografitrappen
  • Danseskyen
  • Danserammen

Find Dansedugen i webshoppen

5057
Dansedug
599,00 kr.
5063
Didaktisk planche: Dansedugen
2.695,00 kr.
5072
Didaktisk planche: Danserammen
2.695,00 kr.
5073
Didaktisk planche, Danseskyen
2.695,00 kr.

“Dugen skal understøtte elevernes refleksioner både i selve undervisningen og til deres afgangsprøve.”

Annemari Munk Svendsen studielektor, Syddansk Universitet

“Vi har brugt de her duge i nogle år, og det virker bare. Eleverne kan bruge begreberne, se begreberne og få det ind under huden.”

Heidi Simonsen, idrætslærer, Sanderumskolen i Odense

“Det er det mest fantastiske redskab, der er kommet i forhold til prøven i idræt. Det giver dem faktisk en højere karakter ved prøven.”

Heidi Simonsen, idrætslærer, Sanderumskolen i Odense

Førstehjælp til indholdsområdet dans og udtryk

En del lærere finder indholdsområdet Dans og udtryk svært at undervise i. Dansedugen er et didaktisk værktøj, der uden tvivl vil give dig et godt fundament til at arbejde med i undervisningen i Dans og udtryk. Den er produceret i et stykke slidstærkt stof og har påtrykt tre didaktiske modeller: Danseskyen, Koreografitrappen og Danserammen.

Modellerne kan både bruges af læreren i planlægningen, men også af eleverne i deres arbejde med og refleksioner over dans i timerne. Sluttelig er den også udviklet med henblik på at være en hjælp til eleverne, når de skal udvikle og argumentere for deres praksis i forbindelse med prøven i idræt.
Dugen består af tre modeller med tre forskellige formål og anvendelsesmuligheder.

Dansedugens modeller

Dansedugen indeholder tre didaktiske modeller samt en række fagbegreber. Herunder finder du en kort introduktion til modellerne.
Læs lærervejledningen for en uddybende forklaring.

Danseskyen

Danseskyen er en overordnet planlægnings- og refleksionsmodel. Den tager udgangspunkt i kompetencemålene for dans og udtryk samt viden om dansens potentiale i idrætsundervisningen.

Koreografitrappen

Koreografitrappen illustrerer en række trin, der kan arbejdes med i udviklingen af et koreografisk udtryk: Fra at kopiere stilarter eller trin til at udvikle og skabe bevægelsessammensætninger og til sidst udtrykke sig gennem en koreografi.

Dansedugen/Koreografitrappen

Danserammen

Danserammen ’danner ramme’ om arbejdet med at analysere og udvikle bevægelser og udtryk og kan således bruges til som supplerende model til koreografitrappens fem trin. Danserammens fire grundelementer form, dynamik, rum og relationer er inspireret af Rudolf Labans bevægelseslære og kan især bruges til at analysere og kvalificere bevægelse. Danserammens ydre ramme indeholder fire elementer som bidrager til at styrke elevernes arbejde med at skabe udtryk i forskellige former for danse. 

Arbejdsark til Danserammen

Når du arbejder med Dansedugen, kan du med fordel bruge vores tilhørende arbejdsark, som er koblet til Danse-dugens modeller og fagbegreber med forskellige aktiviteter. Arbejdsarkene har især fokus på de centrale elementer rum, dynamik, relationer og form.

Søgning