skolefodbold
DM i Skolefodbold
6. klasse


skolefodbold 6. klasse
Deltag i DM i Skolefodbold
Skolefodbold er en fodboldturnering for landets 6. klasse-elever. At deltage i DM i Skolefodbold giver dine elever en unik mulighed for at udvikle deres fodboldfærdigheder, samarbejde og sportsånd.
For at kvalificere jer til DM, skal I først deltage og vinde et indledende fodboldstævne i jeres lokale kredsforening. Hver enkelt kredsvinder inviteres til at deltage ved DM i Skolefodbold.
Turneringen fremmer fysisk aktivitet og styrker fællesskabet i klassen. Eleverne får mulighed for at konkurrere mod andre skoler og opleve glæden ved at repræsentere deres skole på en større scene.
DM 2025 finder sted 20.-22. maj i Horsens.
Praktisk information
Datoer: Næste DM afholdes 20. – 22. maj 2025 i Horsens
Regler for DM i Skolefodbold
Tilmeldte hold 2023/24
120
Hold til kredsstævner – piger
12
Hold til DM – piger
154
Hold til kredsstævner – drenge
12
Hold til DM – drenge
Praktisk information om DM i Skolefodbold
Fordele ved at deltage i en skolefodboldturnering
Udvikling af færdigheder
Eleverne lærer at beherske tekniske og taktiske elementer i fodbold.
Samarbejde og ansvar
Turneringen fremmer samarbejdet og ansvarfølelsen blandt eleverne.
Sundhed og trivsel
Fysisk aktivitet bidrager til elevernes sundhed og trivsel.
Forenklede Fælles Mål
Boldbasis og boldspil: Tager sit udgangspunkt i beherskelse af tekniske og taktiske elementer i boldspil samt kan udvikle boldspil.
Mulige læringsmål
Idrætskultur og relationer: samarbejde og ansvar fokuserer på elevernes samarbejdsmetoder og konstruktive samarbejdsrelationer i idrætsaktiviteter. Normer og værdier tager afsæt i elevernes vurdering af normer, værdier og etik i idrætskultur.
Krop, træning og trivsel: er centreret omkring elevernes vurdering af idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel samt elevernes viden om træningsprogrammer og formidlingen af disse.
Undervisningen skal bidrage til, at eleverne opnår forståelse for centrale aspekter af boldspil og boldaktiviteter, og at de kan udvikle og justere aktiviteter.
Eleverne skal arbejde med anvendelse af faglige termer, og de skal kunne tage ansvar i spilsituationer både som deltager og fx i en dommerfunktion.
Fokus er på varierede handlemåder inden for de enkelte idrætslige aktiviteter, discipliner og temaer herunder, træning, afprøvning, konkurrence, samarbejde og vurdering. (Læseplanen 8.-9. kl.)
Hvorfor deltage i stævner under Dansk Skoleidræt?
Der kan i idræt arbejdes ud fra forskellige perspektiver. Alle perspektiver skal tilgodeses i det samlede undervisningsforløb. Konkurrence består i en kamp, et stævne eller at man konkurrerer med sig selv eller mod andre. Konkurrence kan være at stræbe efter noget. Eleverne får oplevelsen af at yde sit bedste. Det kan være en opvisning i gymnastik og dans, en ny rekord i svømmebassinet eller en sejr i en boldspilsturnering. Det at deltage i idrætsaktiviteter kræver evnen til at indgå i fællesskaber, hvilket der skal arbejdes med på alle klassetrin. (fra vejledningen for faget idræt)
Den Røde Tråd
Fodbold er en god måde at arbejde med beherskelse af tekniske og taktiske elementer i boldspil. Fodbold kan fint indgå i skolens røde tråd for idrætsundervisningen.