motorik i indskolingen
Motorikindsatser integreret i skoledagen


motorik i indskolingen
Styrk elevernes potentiale og mod gennem motorik
”Motorik i indskolingen” er et projekt i Dansk Skoleidræt, der kører fra januar 2023 til og med december 2025.
Centralt i projektet er:
- Fokus på styrker og muligheder fremfor begrænsninger.
- At kroppen bruges som redskab til at vise, at man kan blive bedre gennem øvelse – både motorisk, socialt og fagligt.
- At anvende motoriske fællesskaber til at styrke børns sociale og kropslige mod.
Målet er at øge børns selvtillid, glæde ved bevægelse og tro på egen udvikling. Børn lærer at turde kaste sig ud i nye ting – også når de ikke mestrer det endnu.
Projektet er støttet af Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
kortlægning af motorik
Hvordan arbejdes der i dag med motorik?
I den første fase af projektet blev der gennemført en kortlægning af, hvordan det står til med motorik på landets skoler. Formålet med undersøgelsen var at få indblik i, vi bedst udnytter det store potentiale, der er for at forbedre elevers motorik i skolen – uden at skulle afsætte en masse tid til det.
“Vi vil udvikle en bred skoleforankret måde at styrke elevernes færdigheder, som foregår i overensstemmelse med skolens mål og virke.”
“Vi vil have flere børn, der er glade for at gå i skole, som smiler og har lyst til at lege sammen. At ingen står udenfor legefællesskaberne.”
Om Motorik i indskolingen
Bliv klogere på tankerne bag, perspektivet i og leverancerne omkring projektet her.
Mere om “Motorik i indskolingen”
MOD
Projektet er stærkt motiveret af motoriske fællesskabers særlige potentiale til at styrke elevernes sociale og kropslige mod. Elevernes udgangspunkter i indskolingen er vidt forskellige, idet nogle børn er velfungerende motorisk og socialt, mens andre børn ved skolestart kan have udfordringer ved dette.
STYRKER OG MULIGHEDER
Gennem et gennemgående fokus på elevernes styrker og muligheder, er det muligt at øge deres mod på at indgå i relationer på trods af, at de selv vurderer, at de ikke har de fornødne kropslige eller sociale færdigheder. De vil kunne udvikle sig og turde kaste sig ud i situationer, hvor de ikke nødvendigvis mestrer aktiviteten i forvejen. Her erfarer de ved at prøve igen og igen, at de kan blive dygtigere og i sidste ende mestre en færdighed.
DYGTIGGØRELSE
Kroppen er her et godt og håndgribeligt ”værktøj” til, at eleverne kan forstå, at man ikke altid kan noget fra start, men at man gennem øvelse kan dygtiggøre sig.
LYST OG GLÆDE
Børnene oplever udvikling både motorisk og socialt, og også inden for faglige områder som læsning i dansk eller regnestykker i matematik og det kan være med til at styrke elevernes lyst og glæde til bevægelse.
Motorikmaterialer
Mere motorik!
Gå på opdagelse i endnu flere spændende motorikmaterialer, der med en legende tilgang træner elevernes motorik.