Lektion 19: Kravle

Udfordring 1: Hurtig på hænderne

Børne går sammen to og to. De stiller sig over for hinanden ved at stille sig i kravle-position - på hænder og fødder. Det gælder for børnene om at ramme den andens hånd. En lidt svære version: Børnene skal står med udstrakt krop - altså på hænder og på fødder/tærer. 

 

Udfordring 2: Fragt bomben

Del gruppen op i hold af 3-4 børn. Det gælder for hvert hold at fragte “bomber” (ærteposer el. lign.) først til den anden ende.

Banen er bygget op af tre stationer. Ved hver station stiller en elev fra hvert hold sig. Første barn starter fra start-stedet. Eleven går krappegang med en ærtepose hen til næste station/kegle, hvor nr. 2 elev venter, og får fragtet ærteposen over på holdkammeratens mave uden at bruge hænderne. Elev nr. 2 fragter ærteposen videre til holdkammerat nr. tre, mens barn 1 går krappegang tilbage for at hente en ny ærtepose. Når nr. 3 har fået ærteposen fra nr. 2, fragtes ærteposen i mål. Sådan fortsætter det til at alle 4 ærteposer er i mål.

 

Udfordring 3: Packman

Børnene går sammen to og to. Det ene barn skal have bind for øjnene. Rummet afgrænses. Alle de “blinde” stiller i sig i kravle-stilling (vælg selv) i det afgrænsede rum, mens de “seende” stiller sig uden for det afgrænsede rum.

Imens udpeges en af de blinde som fanger (packman). Alle de blinde (inkl. packman) bliver dirigeret af deres seende holdkammerat. Det gælder for fangeren at fange alle de blinde. Bliver man fanget bliver man selv fanger og skal fange de andre.

Skift rolle, så den seende bliver blind og den blinde bliver seende, når alle er blevet fanget.