Aktivitet

Frugtsalat

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Øvrig Skoletid

Bevægelsesbånd Frikvarter SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Trivsel

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Frugtsalat

Formålet er at understøtte trivsel og fællesskab hos eleverne via inkluderende aktiviteter, der giver anledning til smil, sved på panden og fælles oplevelser.

Inden legen sættes i gang, finder alle eleverne noget, de kan bruge som base (stol, sokker, tæppefliser eller hulahopringe) og ligger den i en stor rundkreds. Eleverne stiller sig på hver sin base og får at vide, om de er æble, pære eller banan. En elev skal ikke have en base, men skal placerer sig midt i kredsen og være “frugtblander”. Legen sættes i gang ved, at eleven kalder en af de tre frugter. Bliver der fx sagt æble, skal æblerne finde en ny base at stå på. Det samme gælder for de to andre frugter. Hvis der bliver sagt frugtsalat, skal alle finde en ny plads. Eleven i midten skal også prøve at nå at finde en tom plads. Den person, der ikke når at få en plads, skal nu stå i midten og vælge den næste frugt. 

Materialer

  • En genstand til base (fx stol, sokker, tæppefliser eller hulahopring).

Denne leg er god til Legepatruljen.

Søgning