Forside/Aktivitetsdatabase/Matematikforløb med skridt

Aktivitet

Matematikforløb med skridt

Aktivitetsinformation

Klassetrin

2. – 3.4. – 5.

Bevægelse i fag

Matematik

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Matematikforløb med skridt

Formålet er, at eleverne arbejder undersøgende med matematikken og inddrager kroppen i løsningen af de matematiske problemer, der opstilles.

Eleverne skal undersøge matematik gennem skridt – og skridt gennem matematik. Start med at udforske, hvad skridt er, hvordan det har en sammenhæng med matematik og opstil nogle dilemmaer. Giv eleverne opgaven (se i vedhæftede dokument under materialer) og fortæl dem efterfølgende om historierne fra Japan og Rom (se i vedhæftede dokument under materialer).

Indledende spørgsmål:

  • Hvad er et skridt? (Snak i klassen…)
  • Hvordan er der matematik i et skridt? (Gå ud og gå rundt i skolegården, på skolen, udenfor skolen – hvad opdager vi?)
  • Dilemma: Hvorfor går min far hurtigere end mig? – Eller noget om skridt til skole?

Materialer

  • Find kontekst-beskrivelse, problem og opgave her.
  • Eleverne kan også arbejde med andre opgaver – find dem her.

Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Anbefalinger til dig

Ugens Øvelse

Få ny inspiration hver uge til aktive øvelser, du kan bruge i din undervisning.

Kløver ikon

Bevægelseskløveren

Find meningsfulde aktiviteter, der understøtter dit formål med undervisningen og styrker læringen.

Deltagelse og inklusion

Få konkret inspiration og værktøjer til at få alle dine elever med i undervisningen.

Søgning