Forside/Aktivitetsdatabase/Matematikforløb med skridt

Aktivitet

Matematikforløb med skridt

Aktivitetsinformation

Klassetrin

2. – 3.4. – 5.

Bevægelse i fag

Matematik

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Matematikforløb med skridt

Formålet er, at eleverne arbejder undersøgende med matematikken og inddrager kroppen i løsningen af de matematiske problemer, der opstilles.

Eleverne skal undersøge matematik gennem skridt – og skridt gennem matematik. Start med at udforske, hvad skridt er, hvordan det har en sammenhæng med matematik og opstil nogle dilemmaer. Giv eleverne opgaven (se i vedhæftede dokument under materialer) og fortæl dem efterfølgende om historierne fra Japan og Rom (se i vedhæftede dokument under materialer).

Indledende spørgsmål:

  • Hvad er et skridt? (Snak i klassen…)
  • Hvordan er der matematik i et skridt? (Gå ud og gå rundt i skolegården, på skolen, udenfor skolen – hvad opdager vi?)
  • Dilemma: Hvorfor går min far hurtigere end mig? – Eller noget om skridt til skole?

Materialer

  • Find kontekst-beskrivelse, problem og opgave her.
  • Eleverne kan også arbejde med andre opgaver – find dem her.

Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning