Aktivitet
Matematikforløb med skridt

Matematikforløb med skridt
Formålet er, at eleverne arbejder undersøgende med matematikken og inddrager kroppen i løsningen af de matematiske problemer, der opstilles.
Eleverne skal undersøge matematik gennem skridt – og skridt gennem matematik. Start med at udforske, hvad skridt er, hvordan det har en sammenhæng med matematik og opstil nogle dilemmaer. Giv eleverne opgaven (se i vedhæftede dokument under materialer) og fortæl dem efterfølgende om historierne fra Japan og Rom (se i vedhæftede dokument under materialer).
Indledende spørgsmål:
- Hvad er et skridt? (Snak i klassen…)
- Hvordan er der matematik i et skridt? (Gå ud og gå rundt i skolegården, på skolen, udenfor skolen – hvad opdager vi?)
- Dilemma: Hvorfor går min far hurtigere end mig? – Eller noget om skridt til skole?
Materialer
- Find kontekst-beskrivelse, problem og opgave her.
- Eleverne kan også arbejde med andre opgaver – find dem her.
Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.