Sansning

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

BevægelseskløverenFordybelse

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Sansning

Sansning er helt centralt i både læring, bevægelse og trivsel i en skolekontekst.​

Sansning er kroppens evne til at opfatte og bearbejde stimuli fra både omgivelserne og kroppen selv. Det sker gennem sanserne – de klassiske fem (syn, hørelse, lugt, smag og følesans) – men også gennem balancesansen og muskel-led-sansen.​

Sansning danner grundlag for al bevægelse, motorisk udvikling og hvordan vi orienterer os i og forstår verden.​

Hos børn er sansning derfor essentielt for udvikling af både sociale, kognitive og motoriske kompetencer.​

Det er derfor vigtigt at tænke sansning ind i en skolekontekst, og det kan gøres på mange måder. ​

Grundlæggende handler det om at give eleverne varierede og målrettede kropslige erfaringer, der udfordrer og stimulerer deres sanser. ​

Nogle eksempler kunne være: ​

  • Variation i bevægelse ​
  • Sansemotoriske lege​
  • Fokus på rytme og lyd​
  • Brug af blindfolds og variation af input​
  • Natur og udeaktiviteter​
  • Refleksion og kropsbevidsthed

Inspiration

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning