Sansning

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

BevægelseskløverenFordybelse

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Sansning

Formålet er at give eleverne varierede og målrettede kropslige erfaringer, der forankrer læringen i kroppen.

Sansning er helt centralt i både læring, bevægelse og trivsel i en skolekontekst, da det er kroppens evne til at opfatte og bearbejde stimuli fra både omgivelserne og kroppen selv. Det sker gennem sanserne – de klassiske fem (syn, hørelse, lugt, smag og følesans) – men også gennem balancesansen og muskel-led-sansen.​

Sansning danner grundlag for al bevægelse, motorisk udvikling, og hvordan vi orienterer os i og forstår verden.​ Hos børn er sansning derfor essentielt for udvikling af både sociale, kognitive og motoriske kompetencer.​ Det er derfor vigtigt at tænke sansning ind i en skolekontekst, og det kan gøres på mange måder. ​

Grundlæggende handler det om at give eleverne varierede og målrettede kropslige erfaringer, der udfordrer og stimulerer deres sanser. ​

Nogle eksempler kunne være: ​

  • Variation i bevægelse ​
  • Sansemotoriske lege​
  • Fokus på rytme og lyd​
  • Brug af blindfolds og variation af input​
  • Natur og udeaktiviteter​
  • Refleksion og kropsbevidsthed

Inspiration

Denne aktivitet er en del af Bevægelseskløveren

Bevægelseskløveren er en simpel didaktisk model, der hjælper dig med at finde bevægelsesaktiviteter til den faglige undervisning, der understøtter dit formål. Bevægelseskløveren er inddelt i følgende tre kategorier:

Opstart

Bevægelsesaktiviteter, som tager udgangspunkt i elevenes erfaringsverden, sætter alt i spil og skaber plads til kreativitet og opfindsomhed.

Fordybelse

Bevægelsesaktiviteter, som kropsliggør det faglige stof og får eleverne til at anvende både ny og eksisterende viden i forskellige sammenhænge.

Opsamling

Bevægelsesaktiviteter med fokus på elevernes perspektiv, deres læring og feedback.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning