Sansning
Sansning
Sansning er helt centralt i både læring, bevægelse og trivsel i en skolekontekst.
Sansning er kroppens evne til at opfatte og bearbejde stimuli fra både omgivelserne og kroppen selv. Det sker gennem sanserne – de klassiske fem (syn, hørelse, lugt, smag og følesans) – men også gennem balancesansen og muskel-led-sansen.
Sansning danner grundlag for al bevægelse, motorisk udvikling og hvordan vi orienterer os i og forstår verden.
Hos børn er sansning derfor essentielt for udvikling af både sociale, kognitive og motoriske kompetencer.
Det er derfor vigtigt at tænke sansning ind i en skolekontekst, og det kan gøres på mange måder.
Grundlæggende handler det om at give eleverne varierede og målrettede kropslige erfaringer, der udfordrer og stimulerer deres sanser.
Nogle eksempler kunne være:
- Variation i bevægelse
- Sansemotoriske lege
- Fokus på rytme og lyd
- Brug af blindfolds og variation af input
- Natur og udeaktiviteter
- Refleksion og kropsbevidsthed
Inspiration
- Arbejdsark: Sansning vendespil (natur/teknologi – 3.-5. klasse)
- Se aktiviteten: Åbningsport (dansk, sprogfag – 2.-5. klasse)