Aktivitet
Terningevaluering
Terningevaluering
Formålet er, at elever repeterer og evaluerer på, hvad de har lært.
- Eleverne inddeles i grupper, der placerer sig i cirkler. Jo mere selvkørende eleverne er, jo flere grupper kan man lave, og jo flere elever kommer til orde. Det bedste flow opstår, når der etableres grupper á ca. 8 elever i hver.
- Hver gruppe får en stor 6- eller 12-sidet terning og et ark med spørgsmål. Arket består af en række spørgsmål fra 1-6 eller fra 1-12 (alt efter, hvilken terning der anvendes). Underviseren, eller en elev fra hver gruppe, holder arket med spørgsmål og denne er oplæser.
- En elev starter med at kaste terningen til en anden elev i cirklen. Det tal, som tommelfingeren lander på, når terningen gribes, siges højt. Eksempelvis tallet 5. Oplæseren læser spørgsmål nr. 5 op, og eleven med terningen svarer så godt han/hun kan og kaster terningen videre til en ny elev, som svarer på det spørgsmål, som tommelfingeren lander på.
- Aktiviteten fortsætter, indtil underviseren stopper tiden. Det er vigtigt at være opmærksom på, at alle elever får terningen og dermed svarer på spørgsmål.
Materialer
- Ark med spørgsmål til hver gruppe
- En stor 6- eller 12-sidet terning til hver elevgruppe. I mangel af store terninger kan almindelige terninger bruges – så trilles de blot til hinanden på gulvet i stedet for at kaste dem til hinanden.
Inspiration
- Se øvelsen: Analyse af episk tekst (dansk – udskoling)
- Se øvelsen: Lektionsevaluering på læring (matematik – mellemtrin/udskoling)
- Se øvelsen: Fagbegreber statistik (matematik – udskoling)