Tonen på sociale medier
Tonen på sociale medier
Formålet er, at eleverne oplever, hvordan tonen på de sociale medier nogle gange kan være hård, og hvordan sådan en tone påvirker mennesker, hvis den blev taget med ud af de sociale medier.
Vælg om du på forhånd vil lave eksempler eller om eleverne selv skal finde eksempler. Eksemplerne skal være negative kommentarer.
Alle kommentarerne fra de sociale medier printes med én kommentar på hvert stykke papir. Eleverne får udleveret kommentarerne og starter med at læse dem alene. Bagefter går eleverne rundt blandt hinanden og siger kommentaren højt, når de møder en anden. Hvem de skal møde afgøres gennem sten-saks-papir (bevægelserne kan evt. ændres til fx æg, kylling, dinosaur). Eleverne kan kun møde en i samme udvikling som dem selv. Alle elever starter som baby/æg. Når to elever mødes, slår de sten-saks-papir. Den der vinder, udvikler sig til næste stadie (krabbe/kylling), og den der taber, forbliver i stadiet (baby/æg).
Inden de to elever skilles igen, læser de deres kommentar højt overfor den anden. Prøv gerne at lægge alvor bag ordene.
Når en elev vinder over en anden edderkop/dinosaur, er der tre muligheder:
- Eleven starter forfra som baby/æg
- Eleven løber rundt om de andre som Supermand, indtil der er én elev tilbage i hvert stadie
- Øvelsen stopper
Efter øvelsen
Indled en samtale om, hvordan det var at læse kommentaren for sig selv kontra at sige det højt til en anden eller at modtage en kommentar. Hvilken effekt har de kommentarer, der bliver skrevet på sociale medier?
Materialer
- Arbejdsark med kommentarer.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Lav samme aktivitet med positive kommentarer fundet på de sociale medier.
- Hvis eleverne selv skal finde kommentarerne, kan de også skrive kommentarer/beskeder, de selv har sendt til andre. Hvis alle eleverne skriver deres eksempler på computer, hvorefter de udskrives, vil det være anonymt.
- Lad eleverne læse følgende udgivelse på mennesket.dk: Hadefulde ytringer på Facebook – hvem skriver de hadefulde beskeder, hvem er modtagerne, kan de genkende fordelingen fra denne øvelse?