Karaktergivning i idræt – vurderingskriterier for 8. og 9. klasse


hjælp til karaktergivningen i idræt i 8. og 9. klasse
Klare vurderingskriterier til karaktergivningen
Standpunktskarakterer i idræt gives – som i alle andre fag – på baggrund af lærerens vurdering af, i hvor høj grad eleven opfylder fagets kompetencemål.
Dansk Skoleidræt har udviklet et skema med tydelige vurderingskriterier, der gør det nemmere at bedømme elevernes præstationer i udskolingen – og argumentere for dem. Kriterierne dækker både kropslige færdigheder, idrætslige færdigheder og idrætsfaglig viden og hjælper med at skabe en ensartet, retfærdig og gennemsigtig karaktergivning.

Sådan gives standpunktskarakter i idræt
Standpunktskarakteren skal gives minimum to gange årligt både i 8. og 9. klasse. Vurderingen bør ske på baggrund af et varieret billede af elevens præstation, fx via:
- Løbende feedback
- Observationer
- Video eller billeddokumentation
- Test, opvisning eller performance
- Elevrefleksioner og logbog
- Konkurrencer, events eller miniprøver
Et godt tip er at bruge 5-10 minutter efter hver idrætstime på at notere kort om elevernes indsats. Det gør selve karaktergivningen lettere, når tiden kommer.
Spørgsmål og svar om skemaerne
Har du andre spørgsmål til vurderingskriterierne og brug af skemaerne, er du velkommen til at kontakte projektleder Anebine Danielsen
Kontakt

