Forside/ /Karaktergivning og standpunktskarakter i idræt

Karaktergivning i idræt – vurderingskriterier for 8. og 9. klasse

Elever i idrætsundervisning jubler på en græsplæne

Sådan gives standpunktskarakter i idræt

Standpunktskarakteren skal gives minimum to gange årligt både i 8. og 9. klasse. Vurderingen bør ske på baggrund af et varieret billede af elevens præstation, fx via:

  • Løbende feedback
  • Observationer
  • Video eller billeddokumentation
  • Test, opvisning eller performance
  • Elevrefleksioner og logbog
  • Konkurrencer, events eller miniprøver

Et godt tip er at bruge 5-10 minutter efter hver idrætstime på at notere kort om elevernes indsats. Det gør selve karaktergivningen lettere, når tiden kommer.

De tre overordnede vurderingsområder

Herunder beskrives de tre vurderingsområder, som er lavet med udgangspunkt i vurderingskriterierne fra prøven i idræt. Det er op til jer som team og skole at bestemme vægtningen af de tre områder, så de stemmer overens med jeres undervisning. Husk altid at være tydelige over for hinanden og jeres elever med, hvad målet er. Der kan være stor forskel på fx at løbe hurtigst og løbe med mest korrekt løbestil eller at ramme nettet med basketbolden og bruge korrekt kasteteknik.

Ettal

Kropslige færdigheder

Evnen til at anvende, kontrollere og sammensætte kroppens bevægelser i alsidige idrætslige sammenhænge. Vurderes bl.a. på:

– Sikkerhed i kropslige færdigheder (balance, rytme, styrke, hurtighed)

– Kvalitet i bevægelser (æstetik, præcision, timing, effektivitet)

– Komplekse bevægelsesmønstre (koordination af flere kropsdele eller med andre)

Total

Idrætslige færdigheder

Parametre, der viser forståelse, indsats og udvikling i faget.

– Samarbejde (tolerance, fairplay, fællesskab)

– Arbejdsindsats (aktiv deltagelse og engagement)

– Forståelse for progression (vedholdenhed og evne til at forbedre sig)

– Udvikling af idrætsaktiviteter (tilpasse kendte og skabe nye aktiviteter)

Tretal

Idrætsfaglig viden

Evnen til at koble teori med praksis og vise forståelse for den idrætsfaglige viden.

– Forståelse og anvendelse af fagord, begreber og modeller

– Viden om og forståelse af idrætslige problemstillinger.

Spørgsmål og svar om skemaerne

Har du andre spørgsmål til vurderingskriterierne og brug af skemaerne, er du velkommen til at kontakte projektleder Anebine Danielsen

Kontakt

Hvordan vægtes de tre vurderingsområder?

Idræt er et praktisk fag, men det er også et læringsfag. Det er derfor vigtigt, at alle tre vurderingsområder indtænkes i såvel undervisning som evaluering.

Der findes ingen officielle anbefalinger til vægtningen. Det er op til jer, hvordan I vil vægte de tre områder, men det skal selvfølgelige afspejle den idrætsundervisning, I laver.

SKAL man bruge elevskemaet?

Nej, der behøver man ikke. Elevskemaet er lavet for at inddrage eleverne i karaktergivningen. Den positive bivirkning ved at inddrage eleverne er bl.a.:

  • Ved at lade eleverne vurdere deres egen indsats og bidrag til undervisningen, kan vi opleve en øget motivation for faget.
  • Nogle elever sammenligner sig meget med hinanden. De tydelige kriterier kan hjælpe dem med at forstå både egen og andres karakterer.

Skal eleverne udfylde skemaet alene eller sammen?

Vælg den form, der passer til jeres elever og test det evt. af for at finde ud af, hvad der virker bedst.

Vi oplever ofte, at elever faktisk vurderer sig selv for lavt. I en gruppe kan de muligvis hjælpe hinanden ved at sætte spot på, hvad de andre er gode til.

Hvor mange gange skal man give standpunktskarakterer i idræt?

Der skal gives standpunktskarakterer mindst to gange årligt i 8. og 9. klasse.

Hvad gør jeg, hvis en elev ikke deltager i idrætsundervisningen?

Hvis en elev af den ene eller anden årsag ikke deltager i idrætsundervisningen, og det derfor ikke er muligt at vurdere elevens faglige niveau, skal der laves ekstraordinære tests eller samtaler.

En elev, der har haft langvarigt fravær, men er tilbage i undervisningen på det tidspunkt, hvor der skal afgives standpunkt, skal vurderes på sit aktuelle faglige niveau.

Læs Børne- og Undervisningsministeriets vejledning

Skal forældrene se skemaerne?

Det kan være en god idé at vise vurderingskriterierne til forældrene fx i forbindelse med forældremøder. Gennemsigtigheden kan være tryg for nogen og et godt udgangspunkt for en dialog ved eventuelle uoverensstemmelser.

Mangler du noget til idræt?

Håndfløjte
4928
Håndfløjte
150,00 kr.
T-shirt
T-shirt
295,00 kr.
Fysisk træning-dug
5081
Fysisk træning-dug
599,00 kr.
Guldmærke - inkl. diplom
1004
Guldmærke – inkl. diplom
8,00 kr.

Søgning