Dansk skoleidræt og kommuner
Fakta, argumenter og løsninger til aktive skoler



kommunalpolitiker:
Prioriter bevægelse i skolen – gør en forskel for børnene i din kommune
Som kommunalpolitiker er du med til at forme hverdagen for tusindvis af børn og unge. Skolen er den eneste arena, der når alle børn – uanset baggrund. Når bevægelse integreres i skoledagen, styrker det elevernes læring, trivsel og sundhed.
- Læring: Børn, der bevæger sig, lærer mere. Forskning viser, at fysisk aktivitet kan forbedre koncentration, hukommelse og faglige resultater med op til 15%.
- Trivsel: Bevægelse forebygger mistrivsel og styrker den mentale sundhed. Elever, der er fysisk aktive, rapporterer højere glæde og bedre relationer.
- Sundhed: Kun 4 ud a 10 børn lever op til WHO’s anbefaling om 60 minutters daglig aktivitet. Inaktive børn har dobbelt så stor risiko for at blive inaktive voksne. Skolen kan ændre det billede.
Status i dag (2025)
Lovkrav afskaffet
Det tidligere krav om gennemsnitligt 45 minutters daglig bevægelse i skolen blev fjernet med den seneste skoleaftale.
Nyt lovgrundlag
I stedet står der nu i loven, at bevægelse skal indgå som en naturlig del af undervisningen og skoledagen.
Lokalt ansvar
Det er op til den enkelte kommune og skole at definere ambitionsniveauet.
Politisk mulighed
Kommunalpolitikere kan derfor spille en afgørende rolle i at sikre, at alle børn faktisk får bevægelse i hverdagen.
23%
af lærerne i 2. klasse svarer, at de bruger kroppen som led i undervisningen.
6%
af lærerne i 8. klasse svarer, at de bruger kroppen som led i undervisningen.
64%
af eleverne angiver, at de aldrig eller næsten aldrig bevæger sig i undervisningen.
31%
af lederne i folkeskolen angiver, at de i høj grad eller meget høj grad sætter en tydelig retning for brug af bevægelse i undervisningen.
Tallene stammer fra ”Grundskolepanelet 2024”. Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler. Panelet består af ledere, lærere, pædagoger (kun folkeskole) og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler. Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre kvalitet i undervisningen. Her er lærerne bl.a. blevet spurgt til i hvilken grad, de aktiverer eleverne kropsligt.
Se Grundskolepanelets netop offentliggjorte tema om praktisk og motiverende undervisning. Læs mere om Grundskolepanelet.
bevægelse i skolen
Hvad betyder bevægelse for trivsel og læring?
Dansk Skoleidræt har udgivet en række faktaark, hvor vi har kogt vigtig viden fra en række undersøgelser sammen, så du let kan blive klogere på, hvordan bevægelse påvirker forskellige aspekter. Find alle faktark her.
Argumenter for mere bevægelse i skolen
Læs med her og find argumenter og tal, der bakker din sag op.
Se status for din kommune
Hvert år tager vi temperaturen på bevægelse i landets kommuner. 44 kommuner deltog i 2025 i kortlægningen af, hvordan idræt og bevægelse prioriteres lokalt.Kortlægningen indeholder spørgsmål inden for otte kategorier, og svarene er dels trukket fra objektive data, som Dansk Skoleidræt har hentet fra centrale registre, og dels fra mere subjektive data som kommunerne kun selv har indsigt i, og som de dokumenterer i undersøgelsen.
På baggrund af de samlede besvarelser er kommunerne vurderet ud fra en række kriterier og vægtninger – og indplaceret på et danmarkskort med én af tre grønne nuancer, hvor den mørkegrønne udløser titlen ”Skoleidrætskommune”.

Fakta
Vidste du…
- elever som er aktive i 30 minutter præsterer bedre kognitivt end elever, der ser fjernsyn i 30 minutter?
- hvis skoler dedikerer en større procentdel af deres undervisning til idrætsundervisning, så vil det have en positiv effekt på elevernes læring?
- børn med gode finmotoriske færdigheder som 22 og 42 måneder gamle har bedre matematik-, læsnings- og problemløsningsfærdigheder som 10- og 16- årige?
- at fysisk aktivitet øger hjernemassen, herunder mængden af nerveceller og nervekoblinger mellem hjernedelene?
Det er bare noget af den viden, der understøttes af kilder og dokumentation i vores faktaark.
bevæegelse i skolen
Eksempler og inspiration
Dansk Skoleidræt er eksperter i at klæde lærere, pædagoger, bevægelsesvejledere, skoleledere, skolebestyrelser m.fl. på til at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag. Herunder ser du en lille del af det.

















