Leg og motorik
Lad motoriktræning blive en leg
motorik og leg i skolen
Hvorfor er motorik og leg vigtigt?
God motorik og stærke legekompetencer er vigtige for alle børn. Det giver dem adgang til en række positive oplevelser og sociale relationer og kan påvirke børnene både fagligt og socialt resten af livet.
Motorik er vores evne til at lave bevægelser og bruge kroppen hensigtsmæssigt. Vores motoriske færdigheder giver os kontrol over kroppens muskler, så vi kan mestre en given opgave. Når barnet oplever, at kroppen fungerer af sig selv uden de store forhindringer, får barnet overskud til at tage fat på andre udfordringer.
Legekompetencer er elevernes evne til at kunne indgå i lege, hvor de kan blive udfordrede på deres sociale, fysiske, kognitive og psykiske kompetencer. Det er vigtigt, at børn evner at lege uden at blive for udfordrede.
Her på siden finder du en masse inspiration, viden og gode råd til at udvikle elevernes motorik og legekompetencer gennem leg i skolen.
materialer til motorik
Inspiration og materialer til motoriske lege med store og små
Vi har hos Dansk Skoleidræt udviklet en række materialer, som I kan bruge i jeres arbejde med motorik i skolen.
29%
af børnene i indskolingsundersøgelsen ved sundhedsplejersken får mindst én bemærkning til deres motoriske udvikling
6,3%
af børnene i indskolingsundersøgelsen får mindst tre bemærkninger og kan betegnes som havende motoriske vanskeligheder
3år
Børn i alderen 2-3,5 år med god finmotorik har bedre matematik-, læsnings- og problemløsningsfærdigheder som 10-16-årige
100%
Der er bred enighed om, at motorisk træning er altafgørende for børns evne til at indgå i verden
motorik og læring
Barnets motoriske evner påvirker den faglige præstation
Børns fysiske aktivitetsniveau og grundmotorik har betydning for dets faglige færdigheder, koncentration og hukommelse. Motorisk sikre børn bruger mindre energi på almindelige bevægelser, og kan derfor frisætte mere energi til kompliceret læring.
Helt konkret ved vi, at motoriske øvelser påvirker hjernen i en positiv grad, som påvirker andre dele af barnets liv og væren:
- Motoriske aktiviteter med krydsbevægelser stimulerer hjernebjælken, hvilket øger hastigheden af informationsoverførelse fra den ene hjernehalvdel til den anden.
- Uensartede bevægelsesformer stimulerer forbindelsen mellem forskellige hjerneregioner, hvilket bl.a. har indflydelse på barnets indlæringsmuligheder og læseparathed.
- Aktiviteter, der kombinerer bevægelsesaktivitet med koncentration, skærper de deltagende elevers arbejdshukommelse.
motorik og trivsel
En god motorik påvirker barnets trivsel positivt
Et barn der trives har god mental sundhed, positive selvbilleder, føler sig anerkendt
og som en del af et fællesskab.
Når et barn har gode motoriske færdigheder giver det en øget selvopfattelse, følelse af mestring og selvværd. Dét giver mod til at engagere sig i nye relationer og venskaber. Motorisk veludviklede børn deltager derfor oftere i sociale lege og deres trivsel er generelt set bedre.
Gode råd til motoriktræning
Når du skal lege motoriske lege med de små elever, kan du med fordel bruge disse gode råd.
Projektet “Motorik i indskolingen”
leg og legekomeptencer
Lær dine elever at lege
Gennem leg kan du udvikle børns legekompetencer både socialt, fysisk, kognitivt og psykisk. Disse kompetencer har børnene brug for for at kunne indgå positivt i lege. For at deltage i leg med andre er det vigtigt at børn besidder kompetencer som:
- mod
- robusthed
- accept
- samarbejde
- forståelse af regler
- selvkontrol
- og meget andet
Alt dette kan du udvikle hos børnene gennem leg, da der ofte opstår situationer, som stiller større krav til børnenes kompetencer. Vi har udviklet modellen Legens Udviklingsmuligheder, som gør dig i stand til at målrette dit valg af lege efter de kompetencer, du ønsker at udvikle hos børnene.