politikere
Konkrete råd, værktøjer og anbefalinger til dig
Et godt forarbejde er altafgørende for forudsætningerne for at lykkes. Men bare rolig – vi har gjort arbejdet for dig. Vi har gennem undersøgelser og analyser fundet ud af, hvad du som kommunal politiker skal være opmærksom på, når du arbejder for at skabe en skoledag i bevægelse.
kommunal politiker
SÆT RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
KOMMUNAL POLITIKER:
SÆT RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Bliv bevidst om, hvordan bevægelse taler ind i det, I vil som kommune
Gennemgå kommunens politikker og strategier på relevante områder (skole, børn og unge, fritid).
Notér de vigtigste formål og fokusområder.
Analysér, hvordan bevægelse i skolen kan understøtte disse formål.
Bliv klogere på potentialerne ved bevægelse i Dansk Skoleidræts faktaark og opsamlingsmodel.
KOMMUNAL POLITIKER:
SÆT RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Hav mod til at flytte fokus væk fra karakterer
Gennemsnitskarakterer for afgangselever anvendes ofte som indikator for kvaliteten af en skoles arbejde. Derfor bliver dette også pejlemærke for undervisningen – især i udskolingen. Ofte skaber det kultur på skolen og blandt elever, som er mindre hensigtsmæssig for elevernes dannelse og personlige udvikling, fx ved en frygt for at byde ind.
- Notér og prioriter, hvilket udbytte du og kommunen finder vigtigt for eleverne, når de er færdige med skolen.
- Analysér, hvordan den retning, som kommunen sætter, understøtter dette udbytte.
- Identificér muligheder for i højere grad at understøtte de mest centrale udbytter for eleverne.
kommunal politiker
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
KOMMUNAL POLITIKER:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Argumentér og fremhæv behov for lokal videndeling
Find argumenter for videndeling i litteratur og lokale erfaringer.
Overvej, om der findes muligheder for intern vidensdeling og sparring på tværs af kommunens skoler i fora, der allerede eksisterer (netværksgrupper, ERFA-møder og lignende).
Videndeling er afgørende for at understøtte bevægelse i skolen. Det kan du læse mere om i rapporten nedenfor.
KOMMUNAL POLITIKER:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Indhent inspiration
Undersøg, hvordan andre kommuner skaber videndeling mellem skoler.
- Notér, hvilke former der kunne være relevante for videndeling i jeres kommune.
- Notér, hvilke rammer (hyppighed, tid etc.), der vil være relevante i jeres kommune.
Der findes en lang række inspirationskilder, der kan være nyttige at orientere sig i nedenfor.
KOMMUNAL POLITIKER:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Inddrag skolerne
Invitér skolerne i kommunen til at deltage i rammesætningen for videndeling.
Identificér, hvilke erfaringer og kompetencer de forskellige skoler og deres personale allerede rummer.
Aftal, hvordan disse kan sættes i spil, så de lokale kræfter og ressourcer kommer flest muligt til gavn.
Overvej, om lokal kompetenceudvikling med udgangspunkt i skolernes erfaringer kan være supplement til de “almindelige” lærerkurser.
KOMMUNAL POLITIKER:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Skab opbakning i systemet
Ingen kommune er ens. Men i alle kommuner kan videndeling bidrage til at styrke bevægelse i skolen. Det kræver opbakning fra beslutningstagere omkring skolen.
Kan der findes tid og rum til at understøtte videndeling på tværs af skolerne?
Arbejd strategisk og vær opmærksom på ’den lokale rytme’ i de politiske beslutninger.
- Har vi tradition for at udmønte støtte til særlige indsatser?
- Kan vi skabe økonomisk og ressourcemæssig tid og rum til videndeling?
- Hvornår udarbejdes relevante politikker, strategier og handleplaner?
- Hvornår vedtages budgettet?
Du kan lade dig inspirere af det typiske kommunale årshjul nedenfor.
Husk også på, at bevægelse understøtter skolens grundlæggende formål omkring læring, dannelse og trivsel. Bliv klogere i infografikken herunder.
kommunal politiker
STÅ PÅ VIDEN
KOMMUNAL POLITIKER:
stå på viden
Forstå den formelle baggrund for bevægelse i skolelovgivningen
Orientér dig i folkeskoleloven. Vær opmærksom på, hvilken rolle bevægelse kan og bør have i folkeskolen.
Du kan læse folkeskoleloven herunder. Se infografikken og læs evt. nærmere i lovteksten. Vær opmærksom på, at folketinget i marts 2024 præsenterede en ny aftale om folkeskolen.
Aftalen vil være gældende fra skoleåret 2025/2026.
KOMMUNAL POLITIKER:
Stå på viden
Forstå argumenterne for bevægelse
Notér, hvilke formål der er vigtige for skoler og pædagogisk personale i din kommune.
Undersøg, hvordan bevægelse kan påvirke vigtige formål, fx læring og trivsel og skoleglæde (Se fx Dansk Skoleidræts faktaark og oversigtsmodel over bevægelsens potentialer).
Undersøg, hvordan bevægelse kan anvendes som et didaktisk værktøj (Se fx iMooW!s didaktiske model for bevægelse og Bevægelsesblomsten).
KOMMUNAL POLITIKER:
Stå på viden
Forstå værdien for skolerne
Notér de områder, hvor du ser, bevægelse særligt kan være værdifuldt for skolerne i din kommune, samt hvilke argumenter der er vigtige.
Identificér de barrierer, skolerne kan have for at arbejde med bevægelse.
Identificér argumenter for, hvordan bevægelse understøtter meningsfuldhed for skolerne.
Vær bevidst om vigtigheden af små skridt.
KOMMUNAL POLITIKER:
Stå på viden
Kommuniker værdibaseret med skolerne
Din kommunikation med skolerne bør tage udgangspunkt de analyser og tanker, du har gjort dig i forbindelse med de tidligere slides.
Sæt fokus på de formål, skolerne finder vigtige, og synliggør, hvordan bevægelse er et godt middel til at nå dem.
Anerkend, at det er svært for nogen, og hjælp med at finde vej til løsninger.
kommunal politiker
KOORDINER TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
KOMMUNAL POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Hav skolerne med
Inddrag skolerne tidligt i processen omkring bevægelsestiltag i kommunen.
Skab i videst muligt omfang rum til, at skolerne kan byde ind med, hvordan tiltag passer ind hos dem.
Tag udgangspunkt i vigtige formål for skolerne i processen, så arbejdet med bevægelse bliver foreneligt med skolens drift.
KOMMUNAL POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Skab god timing
Planlæg politiske handlinger, så de passer ind i det kommunale årshjul og strategiperiode.
Der er ofte oplagte muligheder for at samtænke indsatser på tværs af fx. sundheds- og forebyggelsesstrategier.
Vær opmærksom på at kommunikere med argumenter, som er tilpasset det niveau, du kommunikerer til.
KOMMUNAL POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Koordinér ressourcer på tværs af skoler
Skab i samarbejde med skolerne et overblik over, hvilke ressourcer/kompetencer, der findes på skolerne, og hvilke der er behov for.
Fordel ressourcer mellem skoler til udvikling af bevægelse, så de vigtigste behov opfyldes.
Undersøg muligheden for, at ressourcepersoner og kompetencer på én skole kan bruges på andre skoler.
KOMMUNAL POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Fordel og øg adgang til faciliteter
Skab et overblik over, hvilke kommunale faciliteter, der kan understøtte bevægelse i skolen.
Skab et overblik over tidsrum, hvor disse benyttes. Se også på, hvem der benytter dem – og hvad de benyttes til.
Undersøg, om andre nærliggende skoler kan anvende faciliteterne, når de er tilgængelige. Det kan også være oplagt at tilskynde skolerne til brug af eksisterende faciliteter, der ikke udnyttes til fulde.
Der findes også muligheder i samspillet mellem skole og fritidsliv. Du kan finde inspiration i nedenstående anbefalinger.
kommunal politiker
PRIORITÉR RESSOURCER
KOMMUNAL POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Anerkend, at det kræver ressourcer at skabe kultur
Kommunikér både over for politikere og skolepersonale, at ressourcer er nødvendige for at skabe den ønskede kultur.
Undersøg sammen med skoler muligheden for at anvende ressourcer effektivt sammen.
Italesæt formålet frem for metoden. Politikere vil hellere give ressourcer til at skabe trivsel og skoleglæde end til at fremme en bestemt aktivitetsform.
KOMMUNAL POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Anvend ressourcer på det, som allerede virker
- Afdæk, hvilke bevægelsedtiltag der foregår på skolerne i kommunen.
- Identificér succeserne.
- Analysér, hvad det er, som virker ved tiltagene.
- Undersøg, hvordan succesfulde tiltag kan understøttes på andre skoler.
KOMMUNAL POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Find lavthængende frugter
Baseret på en analyse af de eksisterende aktiviteter (som beskrevet i foregående anbefaling):
- Vurdér hvilke tiltag, der er behov for, samt hvilken værdi de skaber, og hvor mange ressourcer de kræver (du kan bruge nedenstående arbejdsark som værktøj).
- Identificér tiltag, som skaber stor værdi for skolerne, med få ressourcer.
- Planlæg handlinger, som kræves for at realisere tiltagene.
KOMMUNAL POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Understøt kompetenceudvikling
En forudsætning for at skabe kultur er, at alle har mulighed for at indgå og deltage i kulturen.
Afdæk i samarbejde med skolerne behov for kompetenceudvikling, så både pædagogisk personale og ledelse har grundlag for at skabe en god bevægelseskultur på skolerne.
Undersøg muligheder for, at ressourcepersoner på kommunens skoler kan inddrages og spille en aktiv rolle i erfaringsudveksling og vejledning for dem, der har et ønske herom.
KOMMUNAL POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Vær politisk strategisk
Det kræver politisk vilje at prioritere ressourcer. Det samme er tilfældet, når det handler om bevægelse i skolen.
Arbejd proaktivt i det politiske arbejde. Forsøg at sikre opbakning og ressourcer til bevægelsespædagogisk kompetenceudvikling for skoler og personale.
Du kan finde inspiration til proaktivt politisk arbejde for bevægelse i skolen i nedenstående arbejdsark.
kommunal politiker
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
KOMMUNAL POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Skab relationer på skolerne
Prioritér tid til hyppig dialog og personlig kontakt med hver enkelt skole.
Vær nysgerrig på skolernes succeser – og udfordringer.
Anerkend og lyt nysgerrigt. Bevægelse i skolen er komplekst og udfordrende!
Hyld skolernes succeser og del dem med andre.
KOMMUNAL POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Kend dine gatekeepere
Identificér nøglepersoner for at skabe bevægelseskultur på hver skole.
Skab overblik over og analysér, hvilke formål og indsatser der er vigtige for nøglepersonerne i hverdagen.
Notér ud fra analysen, hvilken kommunikation og hvilke argumenter som bedst imødekommer personerne.
Kommunikér jævnligt med nøglepersonerne og drøft, hvordan du i din funktion bedst kan understøtte dem.
KOMMUNAL POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Skab ejerskab på skolerne
Inddrag ledelse og personale i processer og beslutninger omkring skolen, herunder bevægelse.
Giv rum til lokal frihed, så skolerne kan se sig selv i tiltagene.
Skab klare rammer for opfølgning og ansvar.
Du kan finde inspiration i Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolens eksempelkatalog.
KOMMUNAL POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Tilbyd støtte
Skab muligheder for at skoler kan modtage vejledning og støtte fra kommunen i deres proces.
Skab muligheder for at skoler og personale kan dele erfaringer.
Kommuniker muligheden for støtte hensigtsmæssigt og løbende.
Tilbage til bevægelsesguiden?
strategiforløb
Skal din kommune gennem et strategiforløb?
I et strategiforløb udarbejder kommunen et fundament og en
struktur for at skabe en kultur for bevægelse på kommunens skoler.
baggrund
Støttet af
Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen er støttet af TrygFonden. Alle værktøjer og undersøgelser udgivet i regi af centeret er derfor også støttet af TrygFonden. Det tæller både bevægelsesguiden, bevægelsesanalysen, eksempelkataloget og undersøgelsen “Afgørende faktorer for bevægelse i skolen”.