aktivitetshjulet

Det bedste redskab til aktivitetsudvikling

kvalitet i idrætsundervisningen

Aktivitetsudvikling for alle

Med Aktivitetshjulet ved din side, er der garanti for gode og spændende aktiviteter, som er anderledes og inkluderende for alle. Det er et værktøj, der er med til at sikre kvalitet i idrætsundervisningen og bør efter vores mening være en fast følgesvend for alle idrætslærere.

Aktivitetshjulet er en model, du kan bruge til at beskrive, analysere og udvikle idrætsaktiviteter fyldt med energi, så de passer til målgruppen og formålet med din undervisning.

Du kan også lade dine elever bruge Aktivitetshjulet, når de skal udvikle aktiviteter. Det er et hjælperedskab til at skabe nye og spændende aktiviteter, enten ud fra en kendt aktivitet, eller de kan udvikle helt nye spil. Det kan bruges til både lege, spil, øvelser og klassiske idrætsgrene.

Hjulet tager dig omkring alle aspekter af et spil, lige fra krop, tid, rum, relationer og rekvisitter til igangsætning, feedback, interaktion og fokus.

Sådan skal du forstå Aktivitetshjulet

“Aktivitetshjulet” giver undervisere og elever gode muligheder for at være med til at udvikle aktiviteter gennem bevægelse i skolen og i idrætsundervisningen, så man for eksempel kan fastholde målstyring, nye undervisningsformer og tydelig involvering af eleverne gennem undervisningen.

“Aktivitetshjulet” bygger på tre grundlæggende elementer: ”indholdsringen”, ”procesringen” og ”helhedsmodellen”. ”Indholdsringen” arbejder med krop, tid, rum, relationer, rekvisitter og retningslinjer. Gennem ”procesringen” lægges vægt på fokus, feedback, formidling og igangsætning. Arbejdes der med alle elementer, er det ”helhedsmodellen”, hvor der sættes fokus på drivkraft, interaktion og energi i øjeblikket.

Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Yderste ring: Procesringen

I modellens yderste ring arbejdes med fokus, feedback, formidling og igangsætning. Herunder gennemgår vi ringens forskellige dele:

Fokus

  • Aktivitetens grundlæggende idé eller kvalitet
  • Giver aktiviteten retning, ladning og “smag”
  • Kan være eksplicit eller implicit
  • Kan opleves forskelligt
  • Er relateret til målet

Eksempler: Elementer fra et læringsmål, en bestemt færdighed, samarbejde, konkurrence eller udtryk.

Feedback

  • At se tilbage og frem – i relation til Fokus og Energi
  • Tilbage: Det beskrivende, reflekterende og analyserende
  • Frem: Det udviklende, undersøgende og skabende
  • Kan foretages af underviser og/eller elever
  • Kan være italesat eller som tavs handling

Eksempler: At stille spørgsmål til energien, at spørge ind til mulig læring, at justere aktiviteten

Drivkraft og interaktion

  • Elevernes tanker, motiver, handlinger og interaktioner
  • Udtrykkes bevidst og ubevidst
  • Elever kan indtage forskellige deltagelsesformer

Eksempler: “Supergodt kæmpet, Camilla!”, Ole spiller kun bolden til Andreas (ubevidst), Oliver gi’r den gas og får Omar til at danse med.

Midterste ring: Indholdsringen

Indholdsringen arbejder med krop, tid, rum, relationer, rekvisitter og retningslinjer.

Krop

  • Hvordan kroppen er aktiv
  • Hvordan kropsdele, muskler, sanser, åndedræt, mv. bruges og arbejder sammen.

Eksempler: Hinke, løbe, sprællemandshop.

Rum

  • Det fysiske rum, hvor aktiviteten foregår
  • Planer, størrelse, underlag, forhindringer, mv.
  • Rummet kan have mindre rum med særlige betydninger for aktiviteten

Eksempler: Hele salen med vægge, fra A til B i skoven, på og omkring legetårnet

Relationer

  • Deltagernes relationsstruktur, som samler, adskiller, hæmmer eller forstærker
  • Hvem gør hvad i forhold til hvem
  • Særlige roller, med- eller modforhold

Eksempler: Sammen i par, 3 hold af 8, “den med trøjen er fanger”

Rekvisitter

  • Aktivitetens løse fysiske genstande
  • Type, form, antal, vægt
  • Kan være ens, forskellige, komplementære
  • Appellerer typisk til en bestemt brug, men kan også have forskellige funktioner

Eksempel: Skumbold, ærtepose, kegle

Retningslinjer

  • Beskrivende for aktiviteten: Det man kan, skal og må
  • Sikkerhedsforhold og -anvisninger
  • Er ofte knyttet direkte de øvrige kategorier

Eksempel: “I må aflevere på alle måder”, “spring ikke fra vipperne”, “der er helle i hulahopringen”

Inderste cirkel: Energi i øjeblikket

  • Kombinationen af de 10 øvrige kategorier i det givne NU
  • Et subjektivt øjebliksbillede, som skildrer en given sansning og stemning
  • Er meget dynamisk og kan hurtigt ændres, tilsigtet eller utilsigtet
  • Skal opleves i nu’et!

Se webshoppen

8110
Aktivitetshjulet – mappe
62,50 kr.
5069
Didaktisk planche: Aktivitetshjulet
4.199,00 kr.
5037
Boldspilsdug
379,00 kr.
5061
Didaktisk planche: Boldspilsdugen
4.199,00 kr.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning