styrk elevernes forståelse:

Ny didaktisk dug til fysisk træning

gør fagbebreberne overskuelige

Gør fagbegreberne visuelle og overskuelige

Fysisk træning-dugen er et genialt didaktisk værktøj til indervisning i indholdsområdet Fysisk træning i idrætsundervisningen i 0.-9. klasse.

Dugens tre modeller understøtter undervisningen i fysisk træning, herunder opvarmning og grundtræning. Modellerne giver dine elever en bred forståelse for, hvad fysisk træning, og hvilke træningsmetoder og -principper, der knytter sig til de forskellige grundtræningsområder.

Dugen er lavet i slidstærkt stof med påtrykte didaktiske modeller, så den er let at bruge i både planlægning og undervisning. På den måde er det nemt at forblive aktive i undervisningen, samtidig med at I arbejder med teori.

Til dugen hører et sæt aktivitetskort, som er målrettet udskolingen. De er tilknyttet dugens forskellige modeller, og indeholder øvelser og refleksionsspørgsmål.

Tilsammen udgør materialerne et uundværligt didaktisk værktøj, der hjælper dig som idrætslærer i arbejdet med at koble teori og fagbegreber til praksis, uden at hallen/salen forlades.

Materialer til Fysisk træning-dugen

Når I skal arbejde med fysisk træning og vil bruge dugen i undervisningen, kan I bruge de aktivitetskort, som vi har udviklet til brug i udskolingen. Kortene kommer omkring alle modellerne på dugen, og kan sætte gang i gode debatter, fordybelse og undervisning med brug af fagbegreber. God fornøjelse.

Dugens didaktiske modeller

Dugen består af tre overordnede modeller med tre forskellige formål og anvendelsesmuligheder.

Aktivitetskort

Til dugen hører et sæt aktivitetskort, som er målrettet udskolingen. De er tilknyttet dugens forskellige modeller, og indeholder øvelser og refleksionsspørgsmål.

Lærervejledning

Inden dugen tages i brug, anbefaler vi dig som underviser at sætte dig godt ind i dugens modeller via den medfølgende lærervejledning.

Sådan virker didaktiske duge

Rum til refleksion og fordybelse

Med de didaktiske modeller får elevene mulighed for at stoppe op og reflektere over idrætsundervisningen.

Styrket læring

Når du får koblet fagbegreber på din undervisning, vil både du og dine elever tydeligt mærke, at læringen styrkes.

Aktiv deltagelse for flere

Hvis man ikke er fysisk tryg i idrætsundervisningen, får man med dugene og de didaktiske modeller en platform, hvor det kan være nemmere at byde ind i undervisningen.

Kobler teori på praksis

Dugene er nemme at tage med rundt og kan inddrages midt i den aktive undervisning, så fagbegreberne kropsliggøres i samme moment.

Find dugen her

5081
Fysisk træning-dug
599,00 kr.

Brug fagbegreber i en aktiv undervisning

Formålet med Fysisk træning-dugen er at understøtte aktiv læring i forbindelse med brugen af fagbegreber i idrætsundervisningen. Til området ”Fysisk træning” har vi udviklet modeller og udvalgt fagbegreber, som kan støtte eleverne i deres idrætslige læring.

Dugen består af tre overordnede modeller med tre forskellige formål og anvendelsesmuligheder. Modellerne giver eleverne en bred forståelse for, hvad fysisk træning, og hvilke træningsmetoder og -principper, der knytter sig til de forskellige grundtræningsområder.


Grundtræningshjulet

Formålet med grundtræningshjulet er at give eleverne en bred forståelse for, hvad fysisk træning er, og hvilke træningsmetoder og -principper, der knytter sig til de forskellige grundtræningsområder. Grundtræningshjulet skal helt overordnet ses som en dynamisk model, der kan drejes, og hvor fagbegreberne som står inde i modellen, kan bevæge sig mellem de skriblede linjer.

Aktivitetskort 4-11 relaterer sig til arbejdet med indholdet i grundtræningshjulet.


Menneskefiguren

Et menneske er illustreret på dugen med det formål at gøre det lettere for eleverne at forstå basal fysiologi og anatomi i relation til opvarmning og grundtræningsområderne. Det giver god mening at italesætte og lære noget om kroppens reaktioner, idet vi oplever dem. Samtidig ønsker vi, at idrætsundervisningen skal være så aktiv som muligt, og her bliver det underviserens opgave at finde den rette balancegang mellem praksis og teori. Med denne lille menneskefigur har vi forsøgt at illustrere noget af det mest basale, der foregår i kroppen ved træning. Figuren er bevidst udformet lidt skævt/legende med intentionen om at invitere til nysgerrighed og undren.

Aktivitetskort 2 og 3 relaterer sig til arbejdet med anatomi og fysiologi.


Opvarmningstrappen

Opvarmningstrappen skal give eleverne viden om de forskellige formål med opvarmning samt inspirere dem til at opbygge opvarmningsprogrammer. De forskellige formål (flaget øverst på trappen) er kort forklaret her:

  •  Undgå skader: Når kroppen varmes op, øger det hastigheden af nerveimpulser fra hjerne til muskler. Det er afgørende for vores koordination og mindsker risikoen for skader.
  •  Øge præstation: Når pulsen stiger/hjertet slår hurtigere, bliver der pumpet mere blod med ilt og næringsstoffer ud til musklerne. Desuden får varmen i kroppen gnidningsmodstanden i muskler og bindevæv til at blive mindre.
  •  Mentalt fokus: Man får mulighed for mentalt at indstille sig på, hvad kroppen skal til at præstere.
  •  Fællesskab: Man forbereder sig på at skulle være aktive sammen og opmærksomme på hinanden.

Selve Opvarmningstrappen står på et fundament af følgende fagbegreber: kreativitet, musik, formel opvarmning, specifik opvarmning, motivation og variation. Hermed ønsker vi at illustrere, at disse begreber bør indgå i planlægningen af et opvarmningsprogram. Skal opvarmningen være formel eller specifik? Hvordan får vi bedst motiveret deltagerne? Hvilken musik understøtter bedst vores aktiviteter? Hvordan kan vi være kreative, så deltagerne oplever variation i øvelserne?

De fem trin i Opvarmningstrappen følger en naturlig progression: let arbejde, ledopvarmning, kredsløb, muskelopvarmning og bevægelighed. Der kan selvsagt byttes rundt på rækkefølgen, hvis det giver mening ift. de forskellige aktiviteter. Til højre på trappetrinene ses nogle typiske opvarmningsaktiviteter, mens der til venstre suppleres med alternative muligheder.

Aktivitetskort 1 relaterer sig til arbejdet med opvarmningstrappen.


Tak til

Alle de engagerede idrætslærere, som har givet os værdifulde input, feedback på modellerne og har afprøvet dem for os sammen med deres elever. Vi bestræber os altid på at udvikle materialer, der kan bruges og giver mening i praksis – og det kan vi ikke gøre uden jeres hjælp.

Se vores gratis undervisningsmateriale til fysisk træning

Dansk Skoleidræt har gennem mange år udviklet undervisningsforløb og materialer, der ligger frit tilgængeligt for dig som idrætslærer.

Indskoling

Mellemtrin

Udskoling

Søgning