styrk elevernes forståelse:

Ny didaktisk dug til redskabsaktiviteter og parkour

gør fagbebreberne overskuelige

Gør fagbegreberne visuelle og overskuelige

Den nye didaktiske dug er udviklet til indholdsområdet Redskabsaktiviteter, og indeholder modeller der kan bruges i din undervisning i parkour og springgymnastik. Dugen er et let og tilgængeligt værktøj, som hjælper dig og dine elever med at gøre teori og fagbegrebet visuelle og lettilgængelige.

Dugen er lavet i slidstærkt stof med påtrykte didaktiske modeller, så den er let at bruge i både planlægning og undervisning. På den måde er det nemt at forblive aktive i undervisningen, samtidig med at I arbejder med teori.

Til dugen hører et sæt aktivitetskort, som er målrettet udskolingen. De er tilknyttet dugens forskellige modeller, og indeholder øvelser og refleksionsspørgsmål.

Tilsammen udgør materialerne et uundværligt didaktisk værktøj, der hjælper dig som idrætslærer i arbejdet med at koble teori og fagbegreber til praksis, uden at hallen/salen forlades.

Dugens didaktiske modeller

Dugen består af tre overordnede modeller med tre forskellige formål og anvendelsesmuligheder.

Aktivitetskort

Til dugen hører et sæt aktivitetskort, som er målrettet udskolingen. De er tilknyttet dugens forskellige modeller, og indeholder øvelser og refleksionsspørgsmål.

Lærervejledning

Inden dugen tages i brug, anbefaler vi dig som underviser at sætte dig godt ind i dugens modeller via den medfølgende lærervejledning.

Sådan virker didaktiske duge

Giver eleverne rum til refleksion

Med de didaktiske modeller får elevene mulighed for at stoppe op og reflektere over idrætsundervisningen.

Styrker elevernes læring

Når du får koblet fagbegreber på din undervisning, vil både du og dine elever tydeligt mærke, at læringen styrkes.

Giver flere elever mulighed for aktiv deltagelse

Hvis man ikke er fysisk tryg i idrætsundervisningen, får man med dugene og de didaktiske modeller en platform, hvor det kan være nemmere at byde ind i undervisningen.

Kobler teori på praksis

Dugene er nemme at tage med rundt og kan inddrages midt i den aktive undervisning, så fagbegreberne kropsliggøres i samme moment.

Find dugen her

5080
Redskabsdug
599,00 kr.

Brug fagbegreber i en aktiv undervisning

Formålet med Redskabsdugen er at understøtte aktiv læring i forbindelse med brugen af fagbegreber i idrætsundervisningen. Til området ”Redskabsaktiviteter” har vi udviklet modeller og udvalgt fagbegreber, som kan støtte eleverne i deres idrætslige læring.

Dugen består af tre overordnede modeller med tre forskellige formål og anvendelsesmuligheder. Samtidig kan modellerne også kobles sammen og bruges i større sammenhænge. Udover de tre modeller indeholder dugen forskellige kropspositioner, som er vigtige indenfor redskabsaktiviteter. 


Redskabstræneren

Redskabstræneren er den mest komplekse model på Redskabsdugen. Den er tænkt som en progressionsmodel, der illustrerer sammenhængen mellem de grundlæggende kropslige forudsætninger og færdigheder og diverse positioner, øvelser og spring indenfor redskabsaktiviteter og parkour. I bunden af modellen ses de arbejdsformer, som ofte er helt grundlæggende for progression: lege – forøvelser – øve og forfine – sammensætte – skabe. Det er en vigtig pointe, at pilene mellem begreberne går begge veje. Man kan således sagtens have øvet og forfinet noget, for så at lege/eksperimentere igen, inden der kan sammensættes eller skabes nyt.

Didaktisk model

Modtagningsplinten

Modtagningsplinten illustrerer de fire modtagningsformer, som oftest anvendes i forbindelse med redskabsaktiviteter: Fysisk modtagning, støttemodtagning, sikkerhedsmodtagning og psykisk modtagning.

På siderne står nogle fagbegreber, der knytter sig til modtagningsformerne. De kan bringes i spil, når I skal tale om, hvad man skal være opmærksom på i de forskellige modtagningssituationer. Det er vigtigt at få italesat, at man sagtens kan blande modtagningsformerne, og at man skal være i stand til at skifte sit fokus fra en til en anden under selve modtagningen (fx fra sikkerhedsmodtagning til støttemodtagning).

Øverst på plinten står tre væsentlige begreber, som danner grundlag for al god modtagning: tryghed, samarbejde og tillid. Det er vigtigt at arbejde med disse begreber, så eleverne får en forståelse af, hvor stor betydning det har for lysten og modet til at eksperimentere med kroppen, at man føler sig tryg og kan få støtte af andre.


Springfaser

Alle spring indeholder forskellige faser, og på Redskabsdugen har vi valgt at medtage følgende fem springfaser: tilløb, indspring, afsæt, svæve og landing.

Faserne kan trænes hver for sig og i sammenhæng, hvilket giver gode muligheder for differentiering og progression. Nogle elever har brug for at træne enkelte faser meget, mens andre blot trænger til småjusteringer af det færdige spring.

Fem forskellige springfaser i et spring

Kropspositioner

Kropspositionerne er en del af Redskabsdugen, fordi det kan være en god hjælp for underviseren at kunne henvise til dem i arbejdet med redskabsaktiviteter. Når eleverne forstår positionerne, kan udføre dem på gulvet og spænde korrekt, er det nemmere at arbejde med deres kropsbevidsthed i øvelser og spring. De fem kropspositioner er:

  • hoftebøjet position
  • svajet position
  • strakt position
  • hulbrystet position
  • lukket position
Vigtige kropspositioner i springgymnastik

Tak til

Alle de engagerede idrætslærere, som har givet os værdifulde input, feedback på modellerne og har afprøvet dem for os sammen med deres elever. Vi bestræber os altid på at udvikle materialer, der kan bruges og giver mening i praksis – og det kan vi ikke gøre uden jeres hjælp.

Se vores gratis undervisningsmateriale til redskabsaktiviteter og parkour

Dansk Skoleidræt har gennem mange år udviklet undervisningsforløb og materialer, der ligger frit tilgængeligt for dig som idrætslærer.

Indskoling

Mellemtrin

Udskoling

Søgning