Forside/ /Værktøjer

konkrete redskaber

Værktøjer til struktur for bevægelse

Alt starter et sted

Vil din skole skabe en varieret og motiverende skoledag, men ved ikke helt, hvor I skal starte? Her på siden får I nogle forslag til, hvordan I kan komme i gang med der overordnede strukturelle arbejde.

Bevægelsesguide

Få gode råd til hvordan du lykkes med bevægelse – uanset om du er elev, lærer, leder eller noget fjerde.

Til skolebestyrelser

Hvis I i din skolebestyrelsen er klar til at skabe struktur for arbejdet med bevægelse, finder du her materialer til formålet.

Eksempelkatalog

Lad dig inspirere af andres gode erfaringer og få konkrete henvisninger til, hvordan du kan komme i gang.

Procesforløb

Hvis ledelsen på din skole vil skabe det bedste udgangspunkt for et fælles sprog, retning og handleplan for jeres bevægelse, så er et procesforløb måske noget for jer.

Gode forudsætninger

Skab kultur for bevægelse på skolen

På et procesforløb udvikler det pædagogiske personale kompetencer til at inddrage bevægelse i skolens hverdag, så det aktive element tænkes naturligt ind ift. variation, læring, trivsel og sundhed.

Involvering af både ledelse og pædagogisk personale er afgørende på procesforløb, da fælles sprog og retning er i centrum.

afgørende faktorer

Hvad er de vigtigste faktorer,
når bevægelse skal implementeres?

Fælles forståelse

En fælles forståelse for og sprog om hvad bevægelse er og kan, er afgørende for om bevægelse implementeres eller ej

Kompetencer

Bevægelse skal være en obligatorisk del af læreruddannelsen, og lærere samt pædagoger skal generelt sikres et tilstrækkeligt kompetenceniveau for at kunne inddrage bevægelse som del af deres praksis.

Prioritering

Der skal afsættes tilstrækkelige ressourcer til at løfte opgaven i relation til fx økonomi, tid og kompetenceudvikling af det pædagogiske personale.

Struktur

Skolerne skal lokalt beslutte en bevægelsespolitik og definere en hand­leplan. En politik tydeliggør, hvordan skolen ønsker at arbejde med bevægelse, mens handleplaner sikrer strukturer og handlinger. 

Tryghed

Elever skal være trygge ved at deltage i bevægelsesaktiviteter, og lærere og pædagoger skal føle sig trygge i og motiverede for at løfte opgaven.

Inddragelse

Lærere og pædagoger skal inddrages på politisk og ledelses-niveau, da de kender praksis. Elevinvolvering vil sikre, at de aktivi­teter og indsatser, som besluttes, vil opleves motiverende af eleverne.

EKSEMPELKATALOG

Konkret inspiration til bevægelse i skolen

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hvis andre allerede har gjort det. Derfor har Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen samlet en række gode eksempler på aktiviteter, forløb, materialer og erfaringer, der alle sammen giver mere bevægelse.

I kataloget finder du eksempler flg. områder:

  • Nationalpolitisk niveau
  • Kommunale forvaltninger
  • Skoleledelse og skolebestyrelse
  • Pædagogisk personale
  • Elever

Kontakt

Fandt du ikke, hvad du ledte efter?

Vi står klar til at hjælpe dig videre.

14%

af respondenterne i undersøgelsen “Bevægelse i skoledagen 2022” svarer, at de har en bevægelsespolitik

54%

af lærer-respondenterne i undersøgelsen “Bevægelse i skoledagen 2022” svarer, at ansvaret for bevægelse ligger hos den enkelte medarbejder

6%

af respondenterne i undersøgelsen “Bevægelse i skoledagen 2022” angiver, at kommunen har konsulenter, som kan støtte rammesætningen af bevægelse

12

kommuner kunne i 2024 kalde sig Skoleidrætskommune

    Kontakt

    Udfyld oplysningerne herunder, så tager vi kontakt til dig hurtigst muligt.

    Tak for din tilmelding!

    Søgning