Forside/Bevægelse på specialskoler

bevægelse sammen ud i livet

Bevægelse i specialskoler

Bevægelse sammen ud i livet

Skab trygge bevægelsesfællesskaber i specialundervisnings-tilbud

Elever i specialundervisningstilbud er grundet adfærdsmæssige, sociale, emotionelle eller kognitive vanskeligheder ofte er afskåret fra fællesskaber med jævnaldrende i grundskolen såvel som i fritiden.

Skolen er derfor en central arena for denne elevgruppe, da skolen er tilpasset elevernes behov og muligheder. Her bør fokus derfor være at understøtte fællesskaber eleverne imellem indenfor deres fælles trygge skolekontekst – og her er bevægelse et væsentlig redskab.

Ovenstående er omdrejningspunktet for “Bevægelse Sammen Ud i Livet”

Projektets formål

Det store formål

“Vi vil styrke elevers
sociale kompetencer, generelle trivsel og skoletrivsel
gennem understøttelse af trygge bevægelsesfællesskaber
på tværs af den fulde skoledag”

Elever rustes

En større andel af eleverne rustes
til at deltage i bredere fællesskaber – i skolen såvel som i fritiden.

Daglig praksis

Det pædagogiske personale arbejder i deres daglige praksis målrettet med aktive fællesskaber som virkemiddel til at skabe og fastholde trygge, sociale fællesskaber blandt eleverne.

Bevægelse som redskab

Bevægelse og bevægelsesfællesskaber bliver etableret og anvendt på tværs af det pædagogiske personale som et redskab til at fremme trygge, sociale fællesskaber blandt eleverne.

Kursus på vej

Kompetenceløft klar ultimo 2024

“Bevægelse sammen ud i livet” ender ud som et kursus. Kursusforløbet er testet og udviklet på seks skoler, der alle har haft to 3-timers workshops, hvor hele personalegruppen har været deltagende. 90 % af deltagerne har svaret i en efterfølgende evaluering, at de oplever, at det er meningsfuldt at implementere bevægelse i skoledagen, og 74 % føler, at deres kompetencer til at implementere bevægelse i skoledagen er øget.

Med hjem fra kurset får deltagerne et hæfte og en række aktivitetskort.

Om projektet

Støtte

“Bevægelse sammen ud i livet” er støttet af TrygFonden med 1,7 millioner kroner.

Udvikling

Projektet er udviklet i samarbejde med Videnscenter om Handicap.

Kompetenceløft

Deltagere på kurset klædes på til at få bevægelse ind i skoledagen på en måde, der ikke skaber uro og kaos, men som understøtter glæde, trivsel og fællesskab.

Målgruppe

Materialet og kurset henvender sig til pædagogisk personale på specialundervisningstilbud.

Artikler om projektet

Hjælp på vej til bevægelse i specialundervisningen

Børnehavebørn i leg, der holder hinanden på skuldrene i en række

Nyt projekt skal styrke trivslen hos børn i specialundervisning

    Giv mig besked, når materialet og kurset til specialundervisningstilbud er klar

    Udfyld oplysningerne herunder, så får du besked, når materialet og kurset er klar.

    Tak for din tilmelding!

    Søgning