sundhedsundervisning i folkeskolen
Sundhedsundervisning i folkeskolen
aktiv sundhedsundervisning
Find inspiration og undervisningsforløb til den obligatoriske sundhedsundervisning
Sundheds-, seksualundervisning og familiekundskab er et emne, der er obligatorisk i folkeskolens 0.-9. klasse. Her på siden finder du helhedsorienterede, konkrete og let tilgængelige materialer til din sundhedsundervisning. Vores materialer i sundhedsundervisning tager afsæt i det brede og positive sundhedsbegreb, og vi fokuserer på, at eleverne tager hånd om egen og andres sundhed gennem aktiv og deltagende undervisning – uden løftede pegefingre.
Forløbene skal give inspiration til lærere og pædagoger, som ønsker at lave en aktiv sundhedsundervisning, hvor elevernes egne erfaringer inddrages.
didaktisk model
Brug Sundhedsstjernen til at skabe et fælles sprog for sundhed
Sundhed kan være mange ting. Med Sundhedsstjernen har du en model, som du kan bruge i din undervisning, når du skal vise dine elever, hvad der kan påvirke deres sundhed. Modellen favner det brede og positive sundhedsbegreb, og den kan gøre det lettere for dine elever at forstår det brede sundhedsbegreb og de faktorer, der har indflydelse på vores sundhed.
Med Sundhedsstjernen kan du skabe et fælles sprog og en referenceramme, som I kan bruge fremadrettet.
Her er en simpel øvelse at starte med
Er det uoverskueligt, så brug denne øvelse til at komme i gang. Øvelserne er gode til at starte sundhedsundervisningen op med, og få eleverne tøet op til at tage de lidt sværere snakke.
Øvelserne kan bruges som start på alle emnerne og er lige til at gå til for dig som lærer. Du kan også prøve både at starte og slutte din sundhedsundervisning med øvelsen for at se elevernes udvikling.
Sundhedsundervisning i folkeskolen
Introforløb – hvad er sundhed?
Du finder herunder et introducerende undervisningsforløb til alle klassetrin.
Vi skal skabe en fælles forståelse for sundhed som et bredt og positivt begreb. Med introforløbet ønsker vi, at eleverne får medejerskab og motivation til at forandre sig i en sundhedsfremmende retning.
Se alle emner
Sundhedsundervisning om følelser og selvværd
Undervisningsforløb:
Følelser og selvværd
Eleverne får her en oplevelse og forståelse for deres følelsers og selvværds betydning for sundheden. Målet er, at eleverne bliver mere bevidste om, kan kommunikere om og handle på deres følelser. Derudover vil vi gerne lære eleverne at de kan styrke eget og deres klassekammeraters selvværd ved at fokusere på gode egenskaber.
Se alle emner
Sundhedsundervisning om mad og måltider
Undervisningsforløb:
Mad og måltider
Eleverne skal arbejde med at blive bevidste om deres mad- og måltidsvaner, Vi vil gennem Sundhedsaftalen arbejde med at eleverne tilegner sig en god individuel vane samt gode klassevaner.
Se alle emner
sundhedsundervisning om venner og fællesskaber
Undervisningsforløb:
Venner og fællesskaber
I dette forløb arbejder eleverne med, hvilken betydning venner og fællesskaber har for deres trivsel og sundhed. Formålet er, at eleverne tænker over klassen som et fællesskab og bliver bevidste om, hvordan de er en god klassekammerat, der bidrager til, at alle i klassen trives.
Se alle emner
sundhedsundervisning om leg, bevægelse og motion
Undervisningsforløb:
Leg, bevægelse og motion
Eleverne får med dette forløb en oplevelse af, at man kan bevæge sig på mange forskellige måder og med forskellige intensiteter, og at bevægelse kan være medvirkende til, at man har det godt. På den måde kommer eleverne nærmere en forståelse af, at bevægelsen og leg er med til at fremme deres sundhed og trivsel.
Se alle emner
Ud i naturen
Eleverne skal opleve, hvordan naturen og det at opholde sig i naturen har indflydelse på deres sundhed. Målet er, at eleverne bliver præsenteret for aktiviteter i naturen, der kan danne grundlag for en efterfølgende diskussion om naturens sundhedsmæssige effekt.
Modulet findes kun til 6.-7. klasse.
Find andre temaer
Lad dig inspirere af vores mange materialer og forløb til dybdegående og inspirerende temaforløb i skolen, selvfølgelig altid fuld af bevægelse.