Forside/ /Bevægelsesguide – forældre

Forældre

Konkrete råd, værktøjer og anbefalinger til dig

Et godt forarbejde er altafgørende for forudsætningerne for at lykkes. Men bare rolig – vi har gjort arbejdet for dig. Vi har gennem undersøgelser og analyser fundet ud af, hvad du som forældre skal være opmærksom på, når du arbejder for at skabe en skoledag i bevægelse.

Stå på viden

Tal med dit barn

Gå i dialog med klassens personale

Bed skolebestyrelsen om at sætte bevægelse på dagsordenen

1

forældre

STÅ PÅ VIDEN

Forældre:
Stå på viden

Forstå baggrunden for bevægelse i skolen

Sæt dig ind i formålet med folkeskolen. Se infografikken og læs evt. nærmere i lovteksten.

Notér hvordan bevægelse er skrevet ind, og hvilket formål det har.

Forældre:
Stå på viden

Forstå argumenterne for bevægelse

Noter hvilke formål du oplever, der er vigtige for din skole og det pædagogiske personale.

Undersøg, hvordan bevægelse kan påvirke vigtige formål fx læring og trivsel og skoleglæde. Du kan finde inspiration i Dansk Skoleidræts oversigtsmodel for effekter af bevægelse samt faktaark.

Forældre:
Stå på viden

Forstå bevægelse som en didaktisk metode

Mange opfatter bevægelse som et mål, der opnås ved at være aktiv et bestemt antal minutter. Eksperter peger på, at man bør se bevægelse som en didaktisk metode på linje med fx gruppearbejde og anvendelse af IT i undervisningen osv., der også fremmer det specifikke formål, man har med undervisningen.

At arbejde med bevægelse som didaktisk metode kræver, at vi forstår bevægelse som en del af god aktiverende undervisning. Men det kan være svært at forene med de gængse faglige mål. Du kan finde inspiration til koblingen mellem bevægelse og didaktik i de følgende to modeller.

Bring dette synspunkt med i diskussionerne med dine børns lærere og andre forældre.

Forældre:
Stå på viden

Del og anvend din viden i dialog med det pædagogiske personale

Sæt fokus på den værdi, undervisningsformen bevægelse skaber.

Notér og prioritér, hvilket udbytte du og kommunen finder vigtigt for eleverne, når de er færdige. Bring din viden og dine argumenter i spil, når du drøfter muligheden for inddragelse af bevægelse med klassens pædagogiske personale.

Swipe eller tryk på pilene for a navigere

2

Forældre:

TAL MED DIT BARN

FORÆLDRE:
TAL MED DIT BARN

Spørg nysgerrigt ind til aktiviteterne i skolen

Du har givetvis en forestilling om, hvad dit barn laver i skolen – og hvor stor eller lille en rolle bevægelse spiller.

Men hvordan ser skoledagen egentlig ud?

Spørg ind til barnets skoledag, og vær nysgerrig på, hvad der gør en skoledag god eller dårlig.

For børn i indskolingen kan det være givende at få dem til at tegne, hvordan det er at være i undervisningen.

Stil åbne spørgsmål, som giver mulighed for, at barnet selv fortæller og udfolder sine oplevelser.

Dansk Skoleidræt har udviklet et tale-spil, der giver dig og dit barn et afsæt til en hyggelig og sjov snak om skoledagen.

FORÆLDRE:
TAL MED DIT BARN

Undersøg læring

Spørg ind til, om dit barn synes, det er spændende og sjovt at gå i skole.

Spørg ind til, hvornår og hvordan dit barn bedst kan lære om det faglige indhold.

Du kan notere dit barns input og tage med til skole-hjem-samtaler, eller som udgangspunkt for dialog med andre forældre og/eller det pædagogiske personale.

Dansk Skoleidræt har udviklet et tale-spil, der giver dig og dit barn et afsæt til en hyggelig og sjov snak om barnets læringspræferencer.

Swipe eller tryk på pilene for a navigere

3

FORældre

GÅ I DIALOG MED KLASSENS PERSONALE

FORÆLDRE:
GÅ I DIALOG MED KLASSENS PERSONALE

Få dine argumenter på plads

Det er nyttigt, at have en idé om, hvorfor bevægelse er vigtigt. Få styr på dine argumenter ved at finde inspiration i anbefalingerne ovenfor (‘Stå på viden’ og ‘Tal med dit barn’)

Notér dine argumenter, og bring dem i spil i dialog med klassens personale.

FORÆLDRE:
GÅ I DIALOG MED KLASSENS PERSONALE

Find andre forældre

Undersøg, om der er andre forældre i klassen, der er interesseret i, at børnenes læring, motivation og trivsel understøttes af bevægelse.

Gå i dialog, om hvad I oplever, og hvorfor I synes, bevægelse i skoledagen kan hjælpe.

Inddrag eventuelt klassens forældreråd.

FORÆLDRE:
Gå i dialog med klassens personale

Tag snakken

Kontakt personalet med et ønske om dialog. Vær nysgerrig på, hvordan klassens personale ser på bevægelse. Oplever de, at det er svært? At det ikke er værdifuldt?

Vær anerkendende og hav respekt for personalet som fagpersoner. De gør et kæmpe arbejde for at skabe en god og lærerig skoledag for børnene!

Brug jeres argumenter for, hvorfor det kan være relevant at gøre bevægelse til en større del af skoleaktiviteterne.

Hav forståelse for, at det kan være en ny og anderledes praksis for personalet, men hold også fast i, at det er vigtigt for at skabe motivation og læring.

FORÆLDRE:
Gå i dialog med klassens personale

Tag motivation, trivsel og læring op på forældremøde

Foreslå, at man på et forældremøde har en dialog om, hvordan personalet bedst skaber motivation, trivsel og læring i skoledagen.

Stå på din/jeres viden.

Brug dine observationer fra dit eget barn som argumenter – de vejer tungt.

Aftal nogle få simple ting, der afprøves i en periode – og aftal, hvornår og hvordan I sammen evaluerer det.

Nedenfor finder du en plan for, hvordan I på et forældremøde kan skabe rammerne for en god dialog.

Swipe eller tryk på pilene for a navigere

4

forældre

BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN

FORÆLDRE:
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN

Hav dine argumenter på plads

Når du skal bede skolebestyrelsen om at sætte bevægelse på dagsordenen, er det vigtigt, at du har dine argumenter på plads.

Du kan finde inspiration i de to ovenstående anbefalinger ”Stå på Viden” og ”Tal med dit barn”.

Notér dine argumenter for, hvorfor bevægelse bør være en vigtig del af skoledagen.

FORÆLDRE:
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN

Find andre forældre

Undersøg, om der er andre forældre i klassen eller på skolen, der er interesseret i at børnenes læring, motivation og trivsel understøttes af bevægelse.

Gå i dialog om, hvad I oplever, og hvorfor I synes, bevægelse i skoledagen kan hjælpe.

FORÆLDRE:
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN

Skriv et skriftligt forslag til skolebestyrelsen

Fremlæg, hvordan I oplever undervisningen nu. Brug viden fra jeres børn. Husk at anerkende arbejdet, som foregår.

Argumentér for, hvordan du/I ser, at bevægelse kan understøtte motivation, læring og trivsel for eleverne.

Anerkend, at det kan være svært, men læg også vægt på, at du/I ser det som et vigtigt tiltag for at styrke motivationen for at gå i skole, samt elevernes læring og trivsel.

Tydeliggør et ønske om, at skolen arbejder struktureret med at skabe en kultur, hvor bevægelse er en naturlig del af skoleaktiviteterne.

Swipe eller tryk på pilene for a navigere

Tilbage til bevægelsesguiden?

Før du smutter

Vi har mere til dig, der er forælder

Forældre kan påvirke en skoles dagsorden gennem skolebestyrelsen – de kan i hvert fald forsøge. Vi har udarbejdet nogle forskellige redskaber, der hjælper skolebestyrelser med at skabe en mere og bedre bevægelse på deres skole

Søgning