Børn i bevægelse rimer på trivsel

Der er mange måder at arbejde med trivsel på. På Fårevejle Skole har de en række indsatser på området, og aktuelt har de dette forår bl.a. både afsat en hel dag til formålet, haft besøg af Trivselskorpset og så deltager de i Klassedysten.

20. april 2022

Solen bryder gennem skyerne, da Dansk Skoleidræt triller ind på parkeringspladsen på Fårevejle Skole på årets officielle Trivselsdag. Det er da næsten også symbolsk, da skyggerne forsvinder og skolen bliver lyst op, for i dag skal hele skolen samles for første gang i to år ovenpå corona. For de yngste elever på skolen er det første gang i deres skoletid, at de skal se alle de store klasser.

- Det er en stor dag i dag. Vi er alle samlet for første gang, og der er bare god stemning. Folk er glade og har set frem til i dag, siger Lise Birch Madsen, der er AKT-vejleder på skolen.

AKT står for adfærd, kontakt og trivsel, og på skolen udgøres AKT-teamet af fem medarbejdere. Teamet bistår bl.a. som ekstra ressourcer ved fællesarrangementer såsom fastelavn eller juleafslutning. Og så kan lærerteamet henvende sig til AKT-teamet, hvis de har brug for rådgivning - fx i forhold til en elev i mistrivsel, sociale udfordringer i en klasse eller lignende. Skolen har sat hele dagen af til at arbejde med trivsel i alle klasser. En enkelt klasse har besøg af Trivselskorpset fra Dansk Skoleidræt, og ellers har AKT-teamet forberedt en række materialer, som lærerne kan benytte sig af.

- I år har vi lavet et program, som lærerne er inviteret til at følge. Vi har lavet tre pakker – en til indskoling, mellemtrin og udskoling – og det er mit indtryk, at de bruger det. Jeg har gået og fyldt papirerne med øvelsesbeskrivelserne op på bordet, fordi de forsvinder. Jeg kan se, at der er torve, der er forsvundet, der er hulahopringe, der ikke står her længere, og der er generelt rigtig god opbakning, siger Lise Birch Madsen.


Trivsel som indsatsområde

Afdelingsleder Jacob Gregersen fortæller, at skolen har fokus på trivsel, men ikke opfatter det som en isoleret indsats.

- Her på stedet tror vi på, at faglighed og trivsel går hånd i hånd. Trivsel er vigtig, men faglighed er lige så vigtig. Man kan jo komme i trivsel ved at opdage, at man er dygtig til noget, og omvendt kan det være svært at lære, hvis man ikke er i trivsel, siger han.

Ikke desto mindre har skolen meget fokus på området.

- Vi arbejder med trivsel på mange måder. Bl.a. har vi opprioriteret markant på AKT-indsatsen. Vi laver også trivselsmålinger og sociogrammer (en måde at visualisere relationer mellem elever på, red.), og arbejder med de data for at blive klogere på, hvor og hvordan vores indsatser skal være – både på klasse og elev-niveau. Men der er en også en del, der bare handler om at være sammen. Opleve at kunne noget sammen, der ikke er bundet op på faglige krav og ikke at skulle præstere selv, men at det handler om at præstere som en klasse eller som hold, siger Jacob Gregersen.


Klassedysten styrker sammenholdet

Og lige netop holdpræstationer skal der til, når flere af skolens klasser deltager i Klassedysten. Fra uge 16 til uge 20 skal klasser over hele landet stå sammen om at løse en ugentlig opgave i fællesskab. En af de klasser, der på Fårevejle Skole er med i Klassedysten er 6.a. Klassens deltagelse handler om trivsel, fortæller Bjørn Boyer Nielsen, der er lærer i 6.a.

 - Det her er en klasse med krudt i rumpen. Vi har godt af at brænde lidt energi af, og så er det fedt, at prøve noget nyt som klasse. Det giver noget til fællesskabet og styrker vores sammenhold, siger han.

Bjørn Boyer Nielsens beskrivelse rammer hovedet på sømmet i fortællingen om Klassedysten. Dysten er sat i verden for at give klassen gode fælles oplevelser gennem bevægelse. Hver uge offentliggøres en ny udfordring, som klasserne hver især skal løse på bedste vis. Alle klasser kan sende deres resultat ind, og være heldige at blive kåret som enten uge-vinder eller som vinder af hele Klassedysten. Vinderen af hovedpræmien kan se frem til en aktivitetsdag for hele klassen til en værdi af 7500 kroner.


Børn, der trives, er i bevægelse

Bevægelse er ikke kun en del af Klassedysten. På Fårevejle Skole er bevægelse også tænkt ind i skolens trivselsindsatser. De deltager bl.a. i Skolernes Motionsdag hvert år og er også med i Rynkeby-løbet.

- Vi tænker bevægelse ind som en del af vores arbejde. Dét at bevæge sig er jo med til at finde ud af, hvad kroppen kan og de succesoplevelser, man kan få, er jo også vigtige at få med, siger Jacob Gregersen.

Ifølge AKT-vejleder Lise Birch Madsen kan man ikke tale om børn i trivsel uden at tale bevægelse.

- Børn er børn og børn skal bevæge sig. Børn skal bruge deres krop, de skal have energi ud via kroppen. Børn, der trives, er børn i bevægelse på den ene eller den anden måde.

Om det var bevægelsen, det flotte vejr eller glæden over at være samlet som skole er ikke til at sige, men der var smil og højt humør hos både lærere og elever i alle aldre.

Vil din klasse også deltage i Klassedysten? Læs mere og meld jer til her