bevægelsessguide
Guide til forældre
![](https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/06/Bevaegelsesguide.png)
Konkrete råd, værktøjer og anbefalinger til dig
Et godt forarbejde er altafgørende for forudsætningerne for at lykkes. Men bare rolig – vi har gjort arbejdet for dig. Vi har gennem undersøgelser og analyser fundet ud af, hvad du som forældre skal være opmærksom på, når du arbejder for at skabe en skoledag i bevægelse.
forældre
STÅ PÅ VIDEN
Forældre:
Stå på viden
Forstå baggrunden for bevægelse i skolen
Sæt dig ind i formålet med folkeskolen. Se infografikken og læs evt. nærmere i lovteksten.
Noter hvordan bevægelse er skrevet ind og hvilket formål det har.
Forældre:
Stå på viden
Forstå argumenterne for bevægelse
Noter hvilke formål du oplever, der er vigtige for din skole og det pædagogiske personale.
Undersøg hvordan bevægelse kan påvirke vigtige formål fx læring og trivsel og skoleglæde. Du kan finde inspiration i Dansk Skoleidræts oversigtsmodel for effekter af bevægelse samt faktaark.
Forældre:
Stå på viden
Forstå bevægelse som en didaktisk metode
Mange opfatter bevægelse som et mål ,der er opnået med et bestemt antal minutter, man har været aktiv. Eksperter peger på, at man bør se bevægelse som en didaktisk metode på linje med gruppearbejde, anvendelse af it i undervisningen etc. som fremmer det formål, man har med undervisningen.
Undersøg hvordan bevægelse kan anvendes som en didaktisk metode.
Bring dette synspunkt med i diskussionerne med dine børns lærere og andre forældre
Forældre:
Stå på viden
Del og anvend din viden i dialog med det pædagogiske personale
Sæt fokus på den værdi undervisningsformen bevægelse skaber.
Noter og prioriter, hvilket udbytte du og kommunen finder vigtigt for eleverne, når de er færdige. Bring din viden og dine argumenter i spil, når du drøfter muligheden for inddragelse af bevægelse med klassens pædagogiske personale.
Forældre:
TAL MED DIT BARN
FORÆLDRE:
TAL MED DIT BARN
Spørg nysgerrigt ind til aktiviteterne i skolen
Du har givetvis en forestilling om, hvad dit barn laver i skolen – og hvor stor eller lille en rolle bevægelse spiller.
Men hvordan ser skoledagen egentlig ud?
Spørg ind til barnets skoledag og vær nysgerrig på, hvad der gør en skoledag god eller dårlig.
For børn i indskolingen kan det være givende at få dem til at tegne, hvordan det er at være i undervisningen.
Stil åbne spørgsmål, som giver mulighed for at barnet selv fortæller og udfolder sine oplevelser.
Dansk Skoleidræt har udviklet et tale-spil, der giver dig og dit barn et afsæt til en hyggelig og sjov snak om skoledagen.
FORÆLDRE:
TAL MED DIT BARN
Undersøg læring
Spørg ind til om dit barn synes, det er spændende og sjovt at gå i skole.
Spørg ind til hvornår og hvordan dit barn bedst kan lære om det faglige indhold.
Du kan notere dit barns input og tage med til skole-hjem-samtaler, eller som udgangspunkt for dialog med andre forældre og/eller det pædagogiske personale.
Dansk Skoleidræt har udviklet et tale-spil, der giver dig og dit barn et afsæt til en hyggelig og sjov snak om barnets læringspræferencer.
FORÆLDRE::
TAL MED DIT BARN
Undersøg motivation
Notér de elementer, som motiverer dit barn i skolen og undervisningen, og afdæk hvordan bevægelse indgår.
Identificer hvilke elementer af motivation, som bevægelse kan understøtte.
Gå i dialog med klassens personale om, hvordan de og I kan understøtte motivation og læring igennem bevægelse.
FORældre
GÅ I DIALOG MED KLASSENS PERSONALE
FORÆLDRE:
GÅ I DIALOG MED KLASSENS PERSONALE
Få dine argumenter på plads
Se tiltagene ‘Stå på viden’ og ‘Tal med dit barn’
Notér dine argumenter for at indlede en dialog med klassens personale.
FORÆLDRE:
GÅ I DIALOG MED KLASSENS PERSONALE
Find andre forældre
Undersøg om der er andre forældre i klassen, der er interesseret i at børnenes læring, motivation og trivsel understøttes af bevægelse
Gå i dialog om, hvad I oplever, og hvorfor i synes bevægelse i skoledagen kan hjælpe
Inddrag evt. klassens forældreråd
FORÆLDRE:
Gå i dialog med klassens personale
Gå i dialog med klassens personale
Kontakt personalet med et ønske om dialog om, hvordan børnene kan hjælpes til at trives og engagere sig i undervisningen
Vær anerkendende og hav respekt for personalet som fagpersoner. De gør et kæmpe arbejde for at skabe en god og lærerig skoledag for børnene!
Brug jeres argumenter for, hvorfor det kan være relevant at gøre bevægelse til en større del af skoleaktiviteterne
Hav forståelse for, at det kan være en ny og anderledes praksis for personalet, men hold også fast i, at det er vigtigt for at skabe motivation og læring
FORÆLDRE:
Gå i dialog med klassens personale
Tag motivation, trivsel og læring op på forældremøde
Læg op til en drøftelse om, hvordan personalet bedst skaber motivation, trivsel og læring i skoledagen på et forældremøde.
Stå på din/jeres viden.
Brug dine observationer fra dit eget barn som argumenter – de vejer tungt.
Aftal nogle få simple ting som afprøves i en periode – og aftal hvornår og hvordan I sammen evaluerer det.
I kan anvende vores forslag til processen som udgangspunkt.
forældre
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN
FORÆLDRE:
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN
Hav dine argumenter på plads
Se tiltagene ‘Stå på viden’ og ‘Tal med dit barn’.
Notér dine argumenter for at bevægelse bør være en del af skoledagen.
FORÆLDRE:
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN
Find andre forældre
Undersøg om der er andre forældre i klassen eller på skolen, der er interesseret i at børnenes læring, motivation og trivsel understøttes af bevægelse
Gå i dialog om hvad I oplever, og hvorfor I synes bevægelse i skoledagen kan hjælpe
FORÆLDRE:
BED SKOLEBESTYRELSEN OM AT SÆTTE BEVÆGELSE PÅ DAGSORDENEN
Lav et skriv til forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen
Fremlæg hvordan I oplever undervisningen nu. Brug viden fra jeres børn. Husk at anerkende arbejdet, som foregår.
Argumentér for hvordan du/I ser at bevægelse kan understøtte motivation, læring og trivsel for eleverne.
Anerkend at det kan være svært, men læg også vægt på, at du/I ser det som et vigtigt tiltag for at styrke motivationen for at gå i skole, samt elevernes læring og trivsel.
Tydeliggør et ønske om at skolen arbejder struktureret med at skabe en kultur, hvor bevægelse er en naturlig del af skoleaktiviteterne.
Tilbage til bevægelsesguiden?
![](https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/06/Bevaegelsesguide.png)
Før du smutter
Vi har mere til dig, der er forælder
Forældre kan påvirke en skoles dagsorden gennem skolebestyrelsen – de kan i hvert fald forsøge. Vi har udarbejdet nogle forskellige redskaber, der hjælper skolebestyrelser med at skabe en mere og bedre bevægelse på deres skole
baggrund
Støttet af
Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen er støttet af TrygFonden. Alle værktøjer og undersøgelser udgivet i regi af centeret er derfor også støttet af TrygFonden. Det tæller både bevægelsesguiden, bevægelsesanalysen, eksempelkataloget og undersøgelsen “Afgørende faktorer for bevægelse i skolen”.