bevægelsessguide
Guide til forvaltninger
Konkrete råd, værktøjer og anbefalinger til dig
Et godt forarbejde er altafgørende for forudsætningerne for at lykkes. Men bare rolig – vi har gjort arbejdet for dig. Vi har gennem undersøgelser og analyser fundet ud af, hvad du som en del af forvaltningen skal være opmærksom på, når du arbejder for at skabe en skoledag i bevægelse.
forvaltning
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
FORVALTNING:
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Bliv bevidst om, hvordan bevægelse taler ind i det, I vil som kommune
Gennemgå kommunens politikker og strategier på relevante områder (skole, børn og unge, fritid).
Noter de vigtigste formål og fokusområder.
Analyser hvordan bevægelse i skolen kan understøtte disse formål.
FORVALTNING:
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Hav mod til at flytte fokus væk fra karakterer
Gennemsnitskarakterer for afgangselever anvendes ofte som indikator for kvaliteten af en skoles arbejde. Derfor bliver dette også pejlemærke for undervisningen – især i udskolingen. Ofte skaber det en kultur på skolen og blandt elever, som er mindre hensigtsmæssig for elevernes dannelse og personlige udvikling,- konkret kan det fx medføre en frygt for at byde ind.
Noter og prioriter, hvilket udbytte du og kommunen finder vigtigt for eleverne, når de er færdige med skolen.
Analyser hvordan den retning, som kommunen sætter, understøtter dette udbytte.
Identificer justeringer, der kan flytte fokus hen imod de vigtigste udbytter.
FORVALTNING:
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Indstil til en bevægelsespolitik på skolen
- Involver skolerne til at skabe rammerne og formålet med at lave bevægelsespolitikker på skolerne.
- Drøft sammen med skoleledere og skolebestyrelser, hvordan de lokalt på skolerne får deres politikker og principper til at blive en del af hverdagen.
- Sørg for også at involvere lærere, forældre i processen. Det er dem, der skal få politikken til at give mening i hverdagen.
- Vær opmærksom på i hvilket omfang bevægelsespolitikken bliver opfattet som en ekstra byrde eller taler ind i opgaver, de i forvejen skal løse eller ønsker at løse.
- Se på årshjulet
FORVALTNING:
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Skab sammenhæng mellem strategiske mål og faglige handlinger
Afdæk hvilke andre forvaltninger, der også taler ind i de strategiske mål og hvilke handlinger, de har foretaget sig, hvad de er lykkes med, og hvilke udfordringer de har mødt.
Afdæk hvilke eksterne partnere, der vil kunne hjælpe jer til at indfri de strategiske mål.
- Er der organisationer, der også arbejder med samme målsætninger, der har erfaringer på området?
- Er der projekter i gang, der er ved at udvikle tiltag eller udrulle indsatser, der taler ind i de strategiske målsætninger?
Inviter nogle af de lokale netværk (idrætslærere, SFO el. lign) til drøftelser om hvordan de strategiske målsætninger kan omsættes til handlinger i deres hverdag.
- Få overblik over hvor de strategiske målsætninger taler ind i eksisterende handlinger lokalt.
- Få overblik over hvor de strategisk målsætninger indebærer nye initiativer.
Lav en model (Logic model, virkekæde, effektkæde eller målhierarki eller lignende) over sammenhæng mellem de strategiske indsatser og handlingstiltag.
forvaltning
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
FORVALTNING:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Skab argumenterne for videndeling
Støt dig op ad litteraturen og erfaringer
Udregn omkostningerne og dét, der sparres ved at skolerne videndeler med hinanden i stedet for at tage på eksterne kurser
FORVALTNING:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Indhent inspiration
Undersøg hvilke rammer, der allerede eksisterer lokalt på skolerne og kommunalt mellem skolerne samt hvilke rammer og fora, der skaber størst værdi for hhv. skolerne og kommunen. Se bl.a. i Praksiscenter for Idræt og Bevægelses Eksempelkatalog.
Undersøg hvordan andre kommuner skaber videndeling mellem skoler
- Notér hvilke former, der kunne være relevante for videndeling i jeres kommune
- Notér hvilke rammer (hyppighed, tid etc.), som vil være relevante i jeres kommune
FORVALTNING:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Inddrag skolerne
Inviter skolerne i kommunen til at deltage i rammesætningen for videndeling
Identificer hvilke kompetencer de forskellige skoler er stærke på
Aftal hvordan disse kan sættes i spil, så flere skoler kan nyde godt af dem
FORVALTNING:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Skab opbakning i systemet
Brug faglige, strategiske og økonomiske argumenter til at argumentere for at kommunen skal prioritere tid og ressourcer til videndeling
Indstil til at der afsættes midler i budgettet til videndeling om bevægelse.
FORVALTNING
STÅ PÅ VIDEN
FORVALTNING:
stå på viden
Forstå den formelle baggrund for bevægelse i skolelovgivningen
Sæt dig ind i formålet med folkeskolen.
Se infografikken og læs evt. nærmere i lovteksten – du kan læse den her.. Vær opmærksom på, at folketinget i marts 2024 præsenterede en ny aftale om folkeskolen.
Aftalen vil være gældende fra skoleåret 2025/2026.
FORVALTNING:
Stå på viden
Forstå argumenterne for bevægelse
Noter hvilke formål, der er vigtige for skoler og pædagogisk personale i din kommune
Undersøg hvordan bevægelse kan påvirke vigtige formål fx læring og trivsel og skoleglæde. Du kan finde inspiration i Dansk Skoleidræts oversigt over effekter af bevægelse samt de tilhørende faktaark.
Undersøg hvordan bevægelse kan anvendes som et didaktisk værktøj. Du kan finde inspiration i den bevægelsesdidaktiske model fra iMooW! samt Dansk Skoleidræts Bevægelsesblomst. (Via model, bev. Blomst etc.)
FORVALTNING:
Stå på viden
Forstå værdien for skolerne
Noter de områder, hvor du ser bevægelse særligt kan være værdifuldt for skolerne i din kommune, samt hvilke argumenter der er vigtige
Identificér de barrierer skolerne kan have for at arbejde med bevægelse
Identificér argumenter for hvordan bevægelse understøtter meningsfuldhed for skolerne
Vær bevidst om vigtigheden af små skridt
FORVALTNING:
Stå på viden
Kommuniker værdibaseret med skolerne
Tag udgangspunkt i din analyse i kommunikationen med skolerne
Start med formålene, og lad bevægelse være et godt middel til at nå dem
Anerkend at det er svært for nogen, og hjælp med at finde vej til løsninger
FORVALTNING:
Stå på viden
Kommuniker værdibaseret med det politiske system
Tag udgangspunkt i din analyse i kommunikationen med det politiske system
Lad formålene som er vigtige for det politiske system være i centrum, og lad bevægelse være et godt middel til at nå dem
forvaltninger
KOORDINER TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
FORVALTNING:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Hav skolerne med
Inddrag skolerne tidligt i processen omkring bevægelsestiltag i kommunen
Skab i videst muligt omfang rum til at skolerne kan byde ind med hvordan tiltaget passer ind hos dem
Tag udgangspunkt vigtige formål for skolerne i processen, så de kan se værdien i tiltaget
FORVALTNING:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Skab god timing
Planlæg handlinger, så de passer ind i det kommunale årshjul og strategiperiode
Vær opmærksom på at kommunikere med argumenter, som er tilpasset det niveau, du kommunikerer til
FORVALTNING:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Koordinér ressourcer mellem skoler
Skab i samarbejde med skolerne et overblik over hvilke ressourcer/kompetencer, der findes på skolerne, og hvilke der er behov for
Fordel ressourcer mellem skoler til udvikling af bevægelse, så de vigtigste behov opfyldes
Undersøg muligheder for at ressourcepersoner og kompetencer på én skole kan understøtte andre skoler med de behov, hvor personerne besidder kompetencer
FORVALTNING:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Koordinér ressourcer og faciliteter mellem skoler
Skab et overblik over hvilke faciliteter, der kan understøtte bevægelse i skolen, som eksisterer i kommunen
Skab et overblik over tidsrum, hvor disse benyttes
Undersøg om andre nært liggende skoler kan anvende faciliteterne, når de er tilgængelige
forvaltning
PRIORITÉR RESSOURCER
FORVALTNING:
PRIORITÉR RESSOURCER
Anerkend at det kræver ressourcer at skabe kultur
Kommunikér i kommunen at ressourcer er nødvendige for at skabe den ønskede kultur
Undersøg sammen med skoler muligheden for at anvende ressourcer effektivt sammen
Italesæt formålet – frem for metoden. Politikere vil hellere give ressourcer til at skabe trivsel og skoleglæde, end til at fremme en bestemt aktivitetsform
FORVALTNING:
PRIORITÉR RESSOURCER
Anvend ressourcer på det, som allerede virker
Analyser hvilke tiltag omkring bevægelse, der foregår på skolerne i kommunen
Identificér succeserne
Analysér hvad det er, der virker ved tiltagene
Undersøg hvordan succesfulde tiltag kan understøttes på andre skoler
FORVALTNING:
PRIORITÉR RESSOURCER
Find lavthængende frugter
Baseret på analysen i #2: Vurdér tiltag, der er behov for samt hvilken værdi, de skaber og hvor mange ressourcer, de kræver
Identificér tiltag, som skaber stor værdi for skolerne med få ressourcer. Brug arbejdsarket med Værdi-Ressource-øvelsen. Planlæg handlinger som kræves for at realisere tiltagene
FORVALTNING:
PRIORITÉR RESSOURCER
Understøt kompetenceudvikling
En forudsætning for at skabe kultur er, at alle har mulighed for at indgå og deltage i kulturen
Afdæk i samarbejde med skolerne behov for kompetenceudvikling, så alle personaler har et grundlag for at deltage i at skabe en god bevægelseskultur på skolerne
Undersøg muligheder for at ressourcepersoner på kommunens skoler kan kompetenceudvikle dem, som har behov i kommunen
Indstil til budgettering af ressourcer til kompetenceudvikling
FORVALTNING:
PRIORITÉR RESSOURCER
Vær politisk strategisk
Planlæg handlinger, så de passer i det politiske årshjul
Indstil til budgettering af ressourcer til kompetenceudvikling omkring bevægelse i skoledagen
forvaltning
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
FORVALTNING:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Skab relationer på skolerne
Prioriter tid til hyppig kontakt med de enkelte skoler
Vær nysgerrig på succeser og udfordringer
Anerkend, at det er komplekst og udfordrende
Hyld succeser og del dem
FORVALTNING:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Kend dine gatekeepere
Identificer nøglepersoner for at skabe bevægelseskultur på hver skole
Noter hvilke formål, der er vigtige for nøglepersonerne i hverdagen
Noter ud fra analysen, hvilken kommunikation og hvilke argumenter, der bedst imødekommer personerne
Kommuniker jævnligt med nøglepersonerne
FORVALTNING:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Skab ejerskab på skolerne
Inddrag ledelse og personale i processer og beslutninger omkring skolen, herunder bevægelse
Giv rum til lokal frihed, så skolerne kan se dem selv i tiltagene
Skab klare rammer for opfølgning, så formål fastholdes som styreredskab
Du kan finde inspiration i Praksiscenter for Idræt og Bevægrlse i Skolens eksempelkatalog.
FORVALTNING:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Tilbyd støtte
Skab muligheder for at skoler kan modtage vejledning og støtte fra kommunen i deres proces
Skab muligheder for at skoler og personale kan dele erfaringer
Kommuniker muligheden for støtte hensigtsmæssigt og løbende
FORVALTNING:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Fasthold fokus
Skab klare rammer for opfølgning, så formål fastholdes som styreredskab
Planlæg faste evalueringsmøder (fx 1-2 gange om året), hvor arbejdet med bevægelse evalueres med hver skole
Anvend en fast struktur for dagsorden, som sikrer at der kigges tilbage, og planlægges fremad med fokus og handlinger for den kommende periode.
Tilbage til bevægelsesguiden?
Før du smutter
Vi har mere til kommunale forvaltninger
Kommer I rigtig godt i gang med arbejdet med bevægelse i kommunen, kan det være, I bliver en af de kommuner, der lever op til kravene om Skoleidrætskommune.
Hvis I har brug for hjælp til at få knækket koden til, hvordan kommunens skoler kommer til at arbejde med bevægelse, så er et strategiforløb måske noget for jer.
baggrund
Støttet af
Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen er støttet af TrygFonden. Alle værktøjer og undersøgelser udgivet i regi af centeret er derfor også støttet af TrygFonden. Det tæller både bevægelsesguiden, bevægelsesanalysen, eksempelkataloget og undersøgelsen “Afgørende faktorer for bevægelse i skolen”.