Aktivitet
Ord til skulptur
Ord til skulptur
Formålet med aktiviteten er at vise begreber med kroppen for på den måde at visualisere en forståelse af det sproglige udtryk. Formålet er desuden at skabe klarhed over, hvordan vi forstår, og hver især analyserer begreber, inden der arbejdes med dem i et emne.
Ord til skulptur kan anvendes i de fleste fag. Her gives et eksempel på, hvordan aktiviteten kan gribes an i Sundhedsundervisningen med temaet ”Venner og fællesskaber”.
Forinden selve aktiviteten ”Ord til skulptur” har eleverne arbejdet med forforståelse inden for emnet (se øvelsen ”Aktiv brainstorm”).
Underviseren laver sedler med forskellige ord/sætninger, der kendetegner venskaber og fællesskaber. Eksempler kunne være: samarbejde, omsorg, tilgivelse, tryghed, respekt, vi stoler på hinanden, vi har samme mål, vi kan godt lide hinanden, vi har det sjovt sammen, vi hjælper hinanden.
Eleverne får i grupper udleveret hver deres ord, som de skal arbejde med. Når grupperne har fået deres sedler, skal de (uden at vise ordet til de andre i klassen) forsøge at danne en kropslig skulptur, der udtrykker ordet. Der er følgende regler:
- Grupperne får fem minutter til at finde på og øve sig på deres skulptur.
- Alle i gruppen skal være en del af skulpturen, og eleverne må ikke sige noget, når de fremviser den.
- Eleverne skal stå helt fastfrosne, når de viser deres skulptur.
Hver gruppe skal én efter én vise deres skulptur for resten af klassen. De andre elever gætter nu på ordet. Underviseren spørger ind til skulpturen med fokus på fx ansigtsudtryk, eller hvorvidt kroppene vender mod eller væk fra hinanden. Spørgsmålene kan både stilles til gruppen, der har lavet skulpturen, og til resten af klassen.
Forslag til hjælpespørgsmål:
- Hvad tror I, skulpturen viser?
- Hvad lægger I mærke til ved skulpturen?
- Hvad betyder det, at hånden er placeret på hans skulder?
- Hvad viser det, at alle på nær én smiler?
- Hvis I skulle vise et fællesskab, der ikke fungerede, hvordan ville I så placere jer?
Alle grupper reflekterer hermed over deres forståelse af ordet/sætningen, som er relevant for emnet, og klassen kan efterfølgende diskutere, hvordan vi kan have samme eller helt forskellige opfattelser af det samme ord.
Materialer
- Sedler med ord eller sætninger
Inspiration
- Arbejdsark Gæt et eventyr (dansk – mellemtrin)
- Arbejdsark Guess an animal (engelsk – mellemtrin)
- Se øvelsen Troens huse (kristendomskundskab – mellemtrin)
- Se øvelsen Geometriske figurer med kroppen (matematik 2.-5. klasse)
- Se øvelsen Børn og unges rettigheder – FN´s Børnekonvention (Samfundsfag – udskolingen)