Kronprinsessen hører om Dansk Skoleidræts projekter

På Skolelederforeningens Årsmøde 2017 besøgte H.K.H. Kronprinsesse Mary Dansk Skoleidræts stand for at høre mere om, hvordan organisationens projekter skaber trivsel på skoler i hele landet.

02. november 2017

Dansk Skoleidræt havde torsdag eftermiddag kongeligt besøg på standen ved Skolelederforeningens Årsmøde i Aalborg. De to projektledere, Ann-Karina Overlade og Pernille Kirketofte, fik vist H.K.H Kronprinsesse Mary rundt i mange af Dansk Skoleidræts projekter, og de fik talt livligt om store-lille-relationer og trivsel i skolen gennem idræt, leg og bevægelse. Emner, som H.K.H Kronprinsessen selv er meget optaget af gennem sit engagement i Mary Fonden.

- Vi er enormt glade for at få lov til at vise vores projekter frem. Især når de er så tæt relaterede med det, som hun ville tale om over for skolelederne, nemlig  at fremme trivsel og børnefællesskaber og undgå mobning i skolerne. Kronprinsessen kunne faktisk nikke genkendende til mange af vores projekter og havde netop lige set legepatruljer i fuld vigør på Nøvling Skole, siger Ann-Karina Overlade, der er projektleder i netop Legepatruljen. 

H.K.H. Kronprinsesse Mary talte på årsmødet om sit arbejde i Mary Fonden med at forhindre mobning.

- Mobning kan udvikle sig til negative fælleskaber. I som kulturbærere kan støtte op om en kultur, hvor det er svært for mobning at opstå. Vi ved fra vores arbejde, at børn gerne vil tage ansvar for fælleskabet. Og det er de gode til, sagde H.K.H. Kronprinsesse Mary.

- Vi ved fra vores arbejde, at børn gerne vil tage ansvar for fælleskabet. Og det er de gode til, sagde H.K.H. Kronprinsesse Mary på Skolelederforeningens Årsmøde.

Dansk Skoleidræt samarbejder med lidt over 60 procent af landets skoler. Derfor er det naturligt at være til stede der, hvor landets skoleledere mødes, og hvor trivsel er et gennemgående tema. Mange ledere har været forbi standen og fået gode argumenter for, hvorfor bevægelse giver bedre trivsel. Bevægelse kan forbedre børns trivsel ved at:

· Understøtte selvopfattelse og skabe øget selvtillid, mestring og selvværd.

· Engagere børn i nye relationer og venskaber og dermed forebygge mobning og styrke trivsel.

· Give lyst og motivation til at være i skole.

· Forebygge depression, stress og kroniske sygdomme på både kort og lang sigt.

Læs meget mere om, hvad forskningen siger om bevægelse i relation til til trivsel på SBBS.info under faktaark.