Forside/ /bevægelsesguide

Din guide til bevægelse i skolen

Bevægelsesguiden

En varieret skoledag

Om bevægelsesguiden

Bevægelsesguiden er udviklet med det formål at hjælpe alle fagpersoner omkring skolen, samt elever og forældre, der gerne vil skabe en sjov og varieret skoledag med masser af bevægelse. 

Uanset om du er elev, lærer, skoleleder eller noget fjerde, kan du i guiden finde anbefalinger og inspiration til handlinger, der fremmer bevægelse på din skole. Guiden er spækket med videoer og konkrete arbejdsredskaber, som gør det let for dig at gå i gang med de forskellige tiltag enten alene eller sammen med andre.

Guiden bygger på videnskabelig evidens om implementering af nye tiltag i komplekse organisationer som fx. skoler, samt viden og erfaringer fra praksis. Dette inkluderer Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i skolens ekspertpanelsundersøgelse “Afgørende faktorer for bevægelse i skoledagen” samt innovationsworkshops, hvor deltagere fra alle dele af skolesystemet har arbejdet med tiltag og anbefalinger til guiden.

Du kan med fordel sætte dig ind i vidensfundamentet om implementering før du går til de konkrete tiltag, men kan også sagtens gøre det efter at have set på aktiviteter i bevægelsesguiden.

Implementering

GENERELLE ANBEFALINGER TIL IMPLEMENTERING AF BEVÆGELSE I SKOLEN

1

GENERELLE ANBEFALINGER TIL IMPLEMENTERING

Vær bevidst om hvor du vil hen

Gør dig klart hvordan en varieret skoledag med bevægelse er vigtigt for dig.

Forestil dig hvordan skolen ser ud når det er lykkedes.

  • Hvad møder du?
  • Hvordan agerer lærere, elever osv.?
  • Hvordan er centrale elementer som læring og trivsel påvirket etc.?

Dette skærper dit formål og dit sprog omkring bevægelse i skolen.

2

GENERELLE ANBEFALINGER TIL IMPLEMENTERING

Tag små skridt

Anerkend at en kulturændring tager tid, og at I skal tage meget små, men overkommelige, skridt sammen.

Skab mange succeser igennem små og let overkommelige tiltag. Alt for ofte vil man for meget for hurtigt og mister motivationen i processen, når man ikke lykkes.

3

GENERELLE ANBEFALINGER TIL IMPLEMENTERING

Vær bevidst om timing

Overvej hvornår en indsats omkring bevægelse passer ind.

God timing for en indsats med bevægelse kan fx afhænge af:

  • om der er plads blandt andre opgaver
  • om der er fokus på det politisk, i kommunen eller i skoleledelsen om bevægelse taler ind i andre dagsordner som er vigtige for tiden etc
4

GENERELLE ANBEFALINGER TIL IMPLEMENTERING

Tag udgangspunkt i det som allerede foregår

Bevægelse er ikke en fuldstændig ny praksis som skal lægges oveni det, der allerede foregår. På alle skoler foregår bevægelse i et eller andet omfang, og med relevante formål.

Identificer hvad du/I allerede gør, og hvordan det støtter dit/jeres formål

Tag udgangspunkt i det du/I gør, og udnyt de kompetencer som allerede er til stede (fx erfarne lærere eller konsulenter som kan videndele)

Byg ovenpå med små skridt

Swipe eller tryk på pilene for a navigere

Om bevægelsessguiden

Skræddersyet information til alle målgrupper

Vi har udarbejdet en række råd, videoer, arbejdsark og anbefalinger til at lykkes med bevægelse til disse målgrupper:

  • Elever
  • Forvaltning
  • Forældre
  • Pædagogisk personale
  • Skolebestyrelse
  • Politikere

Målgrupperne udgør alle dele af skolens virkekæde, der er illustreret i modellen på billedet her.

Søgning