Vejledende mål for sundhed og trivsel

Vejledende mål for sundhed og trivsel

Efter 5. klassetrin

Eleven kan samtale om fysisk aktivitets betydning for kroppens grundform, sundhed og trivsel.

  • Eleven kan udpege fordele ved fysisk aktivitet med udgangspunkt i eget liv.
  • Eleven har viden om sammenhænge mellem fysisk aktivitet og trivsel.
  • Eleven kan samtale om det brede, positive sundhedsbegreb med udgangspunkt i eget liv.
  • Eleven har viden om det brede, positive sundhedsbegreb.
  • Eleven kan samtale om fysisk aktivitets betydning for en sund livsstil.
  • Eleven har viden om fysisk aktivitets betydning for en sund livsstil.

Efter 7. klassetrin

Eleven kan analysere samspil mellem krop, træning og trivsel.

  • Eleven kan formidle fordele og ulemper ved forskellige idrætsvaner.
  • Eleven har viden om faglige anbefalinger til idrætsvaner.
  • Eleven kan forebygge idrætsskader.
  • Eleven har viden om principper for forebyggelse af idrætsskader.

Efter 9. klassetrin

Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv.

  • Eleven kan vurdere idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel.
  • Eleven har viden om idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel.
  • Eleven kan analysere levevilkårs betydning for idrætsudøvelse.
  • Eleven har viden om forskelle i levevilkår og deres betydning for idrætsudøvelse.