projekter
Se vores spændende projekter, der giver bevægelse hele skoledagen


8
igangværende projekter
4
lande
29
publikationer udgivet
100%
begejstring og engagement
Igangværende projekter

Legespecialisterne
Se mere
Legepatruljer
Dansk Skoleidræt modtager 12,6 mio. kr. fra LEGO Fonden til at etablere Legepatruljer i specialundervisningen. Mere end 3000 elever forventes at få glæde af initiativerne.
Se mere

SFO i bevægelse
Se mere
SFO i bevægelse
Bevilling fra Folketingets forebyggelsesreserve til at etablere en indsats, der indeholder konkrete bevægelsesaktiviteter og styrker arbejdet med aktive fritidstilbud for de yngste skolebørn i kommuner med stor ulighed i sundhed.
Se mere

Partnerskabet for idræt og bevægelse i en skolekontekst
Se mere
Partnerskabet
Partnerskabet tager afsæt i en såkaldt helskole-tilgang, der involverer flere aktører i og omkring skolen, herunder elever, lærere, ledelse, kommunal forvaltning, forældre og lokalsamfundet.
Se mere

PULS – gødning til hjernen
Se mere
PULS
Just Human, Københavns Professionshøjskole og Dansk Skoleidræt er gået sammen om projektet PULS, hvor man vil bidrage til at fremme elevernes fysiske aktivitet og leg i skoletiden. Der er tale om en 3-årig indsats, som er støttet af Sundhedsstyrelsen.
Se mere

Motorik i indskolingen
Se mere
Motorik i indskolingen
God motorik er så centralt for børn i indskolingen, at flere lærere skal kunne tage det ind i skoledagen. Det skal Dansk Skoleidræts nye projekt ”Motorik i indskolingen” være med til at sikre med en række nye undervisningsmaterialer. Projektet er støttet af Børne- og Undervisningsministeriet. Projektet startede op i 2023, og materialet er færdigt i 2025.
Se mere

Active Sister Schools
Se mere
Active Sister Schools
Active Sister Schools er et innovativt projekt, der skal skabe sammenhold på tværs af skoleklasser i Ukraine, Danmark, Spanien og Polen. Gennem bevægelse og sjove aktiviteter lærer eleverne om hinandens liv, kultur og omgivelser. Eleverne mærker sammenhold og fællesskab, når de samarbejder og interagerer med hinanden på tværs af landegrænser. Fra hvert land deltager 15 skoler i skoleåret 2024/2025. Partnere i projektet er V4Sport, UkraineActive, DES og ISCA. Projektet er støttet af Erasmus+ midler og kører I hele 2024-2025.
Se mere
Tidligere projekter – forankrede indsatser

KreaKtive Unge
Se mere
KreaKtive Unge
KreaKtive Unge er et treårigt innovationsprojekt, der er støttet af Novo Nordisk Fonden og startede i 2020. Her skal de ældste elever på banen for at skabe meningsfuld fysisk aktivitet for sig selv og landets øvrige unge. Indsatsen er blevet udviklet gennem en proces med elever, lærere, interessenter og fageksperter. Målet er at udskolingseleverne selv udvikler og inddrages i virksomme løsninger til egen skole.
Se mere

Gamle gymnastiksale – nye muligheder
Se mere
Gamle gymnastiksale – nye muligheder
I perioden 2020-2024 gennemfører DIF, Dansk Skoleidræt og Lokale og Anlægsfonden projektet ‘Gamle gymnastiksale – nye muligheder’. Projektet er et udviklings- og formidlingsprojekt, der skal udvikle, afprøve og videreformidle konkrete, gode og inspirerende ideer til ombygning og nyindretning af gymnastiksale.
Se mere

Styr på sundheden
Se mere
Styr på sundheden
Styr på sundheden var et projekt, der udviklede undervisningsmateriale til den obligatoriske sundhedsundervisning i skolen. Projektet blev støttet af TrygFonden og blev startet op i 2012. Man kan stadig booke et besøg med aktiv sundhedsundervisning, nu støttet af Sundhedsstyrelsen.
Se mere

FritterSport
Se mere
FritterSport
Dansk Skoleidræt har i dette projekt udviklet et kursus og bevægelseskatalog, som skal klæde pædagoger på til at hjælpe særligt de børn, der er i udsatte positioner og som har svært ved at finde venskaber og indgå i fællesskaber. FritterSport startede i 2021.
Se mere

Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen
Se mere
Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen
Projektet “Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen” har udviklet seks didaktiske greb samt dertilhørende materialer med fokus på elevernes bevægelsesglæde og nysgerrighed. Projektet startede op i 2022, og materialet var færdigt i 2023.
Se mere

Praksis- og videnscenter om idræt og bevægelse i skolen
Se mere
Praksis- og videnscenter
Centeret indsamler viden fra alle interessenter omkring skolen og klarlægger, hvilke faktorer der er afgørende for at implementere bevægelse i skoledagen.
Se mere

Ukranian children in the Nordics
Se mere
Ukranian children in the Nordics
Gennem projektet “Integration and learning through sport and play for Ukranian children in the Nordics” deler vi rørende historier, erfaringer samt vigtige pointer om, hvordan bevægelse kan understøtte inklusion af ukrainske flygtninge i de nordiske lande Danmark, Island, Finland og Norge. Projektet varede fra 2022-2024 og blev lavet i samarbejde med IRTS, ISCA og Nordic Co-operation.
Se mere

Bevægelse sammen ud i livet
Se mere
Bevægelse sammen ud i livet
Gennem kompetenceløft af pædagogisk personale og nyt inspirationsmateriale skal projektet understøtte trygge, sociale bevægelsesfællesskaber blandt elever i specialundervisningstilbud. Dansk Skoleidræt og Videnscenter om Handicap står bag projektet, der er støttet af TrygFonden. Projektet startede op i 2023, og materialet udkommer i 2024.
Se mere

Legepatruljen
Se mere
Legepatruljen
Legepatruljen er et tilbud til alle landets skoler om aktive pauser, hvor skolens 6. klasser igangsætter leg og bevægelse for skolens mindste elever. Legepatruljen har eksisteret siden 2004.
Se mere

Aktivitetsdatabasen
Se mere
Aktivitetsdatabasen
Aktivitetsdatabasen er Dansk Skoleidræts samlede øvelses- og aktivitetsdatabase med mere end 900 øvelser. På den kan du finde inspiration til at få bevægelse ind i skoledagen – bl. a. i undervisningen, i frikvartererne og i SFO.
Se mere

Den gode skolestart
Se mere
Den gode skolestart
Projektet ”Den Gode Skolestart” skal skabe trygge bevægelsesfællesskaber i brobygningen mellem dagtilbud og skole. Projektet er udviklet i samarbejde mellem Dansk Skoleidræt og Nyborg Kommune.
Se mere

Bevægelsesjulekalender
Se mere
Bevægelsesjulekalender
Bevægelsesjulekalenderen er Dansk Skoleidræts populære december-aktivitet for alle landets grundskoler, hvor de hver skoledag i december får en ny aktiv brain break. Kalenderen havde sin debut i 2014.
Se mere

GameBoosters
Se mere
GameBoosters
GameBoosters sikrer den aktive pause for eleverne i 4.-6. klasse, hvor de ældste elever er igangsættere af anderledes aktiviteter og turneringer i pauserne i løbet af skoledagen.
Se mere

Junioridrætsleder – valgfag i udskolingen
Se mere
Junioridrætsleder
Junioridrætsleder er et valgfag for skolens ældste elever, hvor de lærer at være trænere, undervisere og rollemodeller inden for idræt og bevægelse. Junioridrætsleder var en del af Skolesport og startede i 2009.
Se mere

Fun Skills – hjernetræning gennem bevægelse
Se mere
Fun Skills
Fun Skills er en række sjove og udfordrende øvelser, som giver hjernetræning gennem bevægelse. Øvelserne udfordrer din krop og hjerne, så du bliver bedre til at huske og koncentrere dig. Vi vil gerne udfordre vores krop og hjerne med nye opgaver, så vi kan udnytte vores hjernes potentiale bedst muligt. Fun Skills var en del af Sunde børn bevæger skolen, og det blev udviklet i 2018.
Se mere

Verdensmål i bevægelse
Se mere
Verdensmål i bevægelse
Med projektet “Verdensmål i bevægelse” har Dansk Skoleidræt udarbejdet 30 lærings- og aktivitetsmoduler inden for syv udvalgte verdensmål. Projektet var støttet af Udenrigsministeriet og blev udviklet i 2020.
Se mere

Mini-motorik – motorik for førskolebørn
Se mere
Mini-motorik
Mini-motorik er et inspirationsmateriale med en masse grundmotoriske øvelser til førskolebørn. Projektet startede i 2017 og var en del af Sunde børn bevæger skolen.
Se mere

Sunde børn bevæger skolen
Sunde børn bevæger skolen
Dansk Skoleidræt og TrygFonden stod fra 2015-2019 bag Sunde Børn Bevæger Skolen (SBBS), som var et program bestående af en række forskellige indsatser. Indsatser, der gav skolerne inspiration til en aktiv skoledag med kvalificerede bevægelsestilbud – både i og udenfor klasseværelset. Indsatserne kører – i forskelligt omfang – videre i regi af Dansk Skoleidræt efter programmets afslutning.

Skolernes Motionsdag
Se mere
Skolernes Motionsdag
Dansk Skoleidræt har siden 1982 arrangeret Skolernes Motionsdag – en årlig idrætstradition, hvor børn over hele landet bevæger sig sammen.
Se mere

Bevægelsesbånd med power
Bevægelsesbånd med power
Bevægelsesbånd med power
Bevægelsesbånd var et projekt, der satte gang i skolernes bevægelsesbånd, så eleverne fik pulsen op og brugte en masse energi. Projektet blev støttet af Sundhedsstyrelsen og blev udviklet i 2020.
Bevægelsesbånd med power

Skolesport
Skolesport
Startede i 2008 som et tilbud til idrætsusikre elever, der ikke havde mod på at gå til en fritidsinteresse. I Skolesport blev de præsenteret for forskellige idrætsaktiviteter i trygge rammer med en kendt lærer/pædagog. Projektet blev støttet af TrygFonden og var en del af Sunde børn bevæger skolen.

Sæt skolen i bevægelse
Sæt skolen i bevægelse
Projektet udviklede aktiviteter til bevægelse i undervisningen i alle fag og til alle klassetrin, og det var støttet af Kellogs, Nordeafonden og TrygFonden

projekter i dansk skoleidræt
Hvad er et projekt?
Et projekt i Dansk Skoleidræt er vores mulighed for at udvikle nye tiltag i tæt samarbejde med skolerne. Her kan vi afprøve, justere og videreudvikle materialer, tiltag, aktiviteter osv., så det efterfølgende kan forankres på skolen.
Vi søger løbende midler til forskellige projekter, så vi kan bidrage til at opfylde de behov skolerne har ifm. at skabe bevægelse i skolen. Samtidig er projekterne vores mulighed for både at tænke nyt og anderledes, for at få mere bevægelse ind i elevernes skoledag.
Er du blevet interesseret i at høre mere, deltage eller finansiere vores projekter, er du velkommen til at kontakte os.
Værd at vide om projekter og samarbejder med Dansk Skoleidræt
Hvordan opstår projekter hos Dansk Skoleidræt – hvem initierer dem og hvordan vælges de?
Projekter opstår, når vi ser et behov for det eller når vi får en god idé, der skal gøre praksis ude på skolerne endnu bedre med mere bevægelse. Projekter er ofte støttet af fonde eller offentlige puljer. Det er Dansk Skoleidræt, der initierer dem, men ofte fonde eller puljer, der vælger, om projektet skal støttes.
Hvordan kan skoler deltage i projekterne?
Vi modtager gerne henvendelse løbende fra interesserede skoler. Ellers spørger vi ud i landskabet, om der er nogle, der gerne vil være med i et projekt. Det er altid Medlem+ skoler, der spørges først.
Hvordan får man finansiering til at starte et projekt?
Finansieringen er oftest fra fonde eller offentlige puljer. Dansk Skoleidræt udformer en projektbeskrivelse og sender en ansøgning. Der er bl.a. midler til projektledelse, materialer, kommunikation og opstart på skolerne.
Hvordan kan lærere/pædagoger bruge materialer fra projekterne?
Når skolen er med i projektet, får de udleveret materialer og tilbudt kursus i materialet. Ellers kan materialer købes i vores webshop og på vores kurser. Langt de fleste materialer er lige til at gå til og kan bruges med det samme. Andre materialer udleveres i forbindelse med et kursus fra Dansk Skoleidræt.
Hvem samarbejder Dansk Skoleidræt med?
Vi samarbejder med forskellige fonde, styrelser og ministerier. Vi samarbejder med kommuner og skoler. Lærere, pædagoger, ledere og elever. Derudover samarbejder vi med andre organisationer, der også arbejder med skole, trivsel, idræt og bevægelse.
Hvordan involveres eleverne i udviklingen af projekter?
Det er vigtigt for os, at projekterne henvender sig til dem, det hele handler om – eleverne! Derfor spørger vi eleverne, samarbejde med Danske Skoleelever, inddrager lærere og pædagoger.
Hvad kræver det fra skolen at være med – ressourcer/tid/personalepersoner mv.?
I mange projekter er der indregnet frikøb til udvalgte lærere og pædagoger, der varetager en tovholderrolle. Det vil være forskelligt fra projekt til projekt, hvor meget tid, der investeres i det. Alle vores projekter skal understøtte skolens arbejde, og derfor vil det også være tid og ressourcer, som skolen i forvejen bruger og har afsat.
Hvor bredt geografisk dækker projekterne? Er de nationale, regionale, internationale?
Vi forsøger at dække hele landet, så det er alle de danske skoler, der kan være med i vores projekter. Vi har både nationale projekter, men også regionale projekter i en bestemt del af Danmark. Derudover har vi internationale projekter, hvor vi samarbejder med organisationer og skoler uden for landets grænser.
Hvad er tidsrammen for et projekt?
Et projekts varighed kan variere. Nogle projekter er 1-årige, de fleste projekter er 3-årige og nogle er endnu længere. Ofte er en skole med i et projekt i mindst et skoleår, hvor der er et intensivt samarbejde. Derefter er der fokus på forankring, så projektet bliver til hverdag på den enkelte skole.
Hvordan måler I effekten af jeres projekter (fx i trivsel, bevægelse, læring)?
Der er altid evaluering på hvert projekt. Der evalueres i forhold til projektets formål. Vi spørger elever, lærere og pædagoger til deres udbytte af projektet. Nogle gange bliver evalueringen lavet af vores egne videnskonsulenter og andre gange er det en ekstern evalueringspartner, der varetager evalueringen.

